حرف از رونق گرفتن سینما در سال گذشته مطرح شده و بسیاری آن را یک اتفاق گذرا با تکیه بر چند فیلم محدود میدانستند، اما این اتفاق این روزها و در سال جدید نیز در حال تکرار است، اما ابعاد آن نیاز به بررسی دارد.
به گزارش عصر امروز «معیشت خانواده سینما بسته به چرخه اقتصادی اکران است، اگر فیلم تولید شود و فروش نداشته باشد سینمادار و پخشکننده متضرر میشوند.» این جملات دلایلی است که برای شکست اقتصاد سینما گفته میشد.
در حالی که بسیاری معتقد بودند موفقیت سینما در گیشه 1402 یک اتفاق موقت است، رکوردهای فروش سینما در سال 1403 نیز بهبود پیدا کرد.
اکران نوروزی سینما تنها تا پایان روز نهم فروردین ماه بهاندازه فروش اکران نوروزی سال گذشته تا پایان ماه فروردین مخاطب داشته است.
پیش از این سینمای ایران در سال 1401، 14 میلیون و 258 هزار نفر مخاطب داشت که این عدد در سال 1402 تا 26 میلیون و 945 هزار نفر رشد پیدا کرد که از این عدد سهم مخاطب سینما تا پایان فروردین ماه تنها به 1 میلیون و 460 هزار نفر رسیده بود.
فروش نوروز 1403 سینما تا کنون و با گذشت تنها 9 روز از ماه فروردین به بیش از 77 میلیارد تومان رسیده تا 1 میلیون و 196 هزار نفر در این بازه زمانی به سینما بروند.
اقتصاد سینما میتواند هنر هفتم را زنده نگه دارد، اما اگر این اقتصاد مربوط به تعداد محدودی از آثار سینمایی باشد قطعا سود سینما تنها میان عوامل و پخش کننده همان آثار تقسیم خواهد شد، از طرفی هم سینمادار برای سود بیشتر سئانس بیشتری را در اختیار این آثار قرار خواهد داد.
برخی تهیهکنندگان معتقدند که «وقتی سلیقه مخاطب به سمت آثار کمدی بیشتر از دیگر گونههای سینما است، ظرفیت بیشتر اکران و البته ساخت بیشتر این آثار طبیعی و اجتناب ناپذیر است چراکه موفقیت در گیشه برای سازنده ملاک است.»
از طرفی محمد ساسان مدیر تولیدات سینمایی سوره میگوید که «اگر قرار باشد همه کمدی بسازند چون در گیشه موفق است با مرگ دیگر ژانرها در سینما مواجه خواهیم شد و دیگر سینمای کاملی نخواهیم داشت.»
تنوع اکران و آثار روی پرده میتواند تمامی مخاطبین با سلیقههای مختلف را به سینما بکشاند، از طرفی باید برای جلوگیری از مرگ ژانرهای سینمایی ضمن تولید جذاب در هر ژانر فکری برای پخش درست آثار داشت تا هر اثر به مخاطب مخصوصش برسد.