توصيه به ديگران
۰
شنبه ۳ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۳۵
حسین نصر یا حسین نقض؟
وبلاگ سایبریون
اظهار نظر جدید سید حسین نصر درباره مساله سوریه[i] و همین­طور مقالات منتشر شده پیرامون شخصیت و آثار وی در سال‌های اخیر[ii] و عرضه کتاب­های نصر در نمایشگاه بین­المللی کتاب تهران از سال ۸۸[iii] با در نظر داشتن سابقه وی در عصر پهلوی و مشاغل او در دربار[iv] اهمیت بررسی افکار و اندیشه­های او را بیشتر می­کند.
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز به نقل از وبلاگ سایبریون: 

در این نوشتار قصد داریم به تناقضاتی که در افکار و گفتار و اعمال وی دیده می­شود بپردازیم. تناقضاتی که ریشه­ای­تر از آن است که تنها اختلاف نظر فقهی در نظر گرفته شود.

سید حسین نصر (متولد ۱۹ فروردین ۱۳۱۲ در تهران) فیلسوف ایرانی و استاد علوم اسلامی‌در دانشگاه جرج واشنگتن است که مقالات و کتب دانشگاهی بسیاری را به رشته تحریر درآورده‌است. نصر، مخالف کامل اسلام آمریکایی که در بعد نظری اسلام سکولار است، محسوب می­شود. طبق نظر برخی اندیشمندان آمریکایی، هیچ فردی در آمریکا به اندازه دکتر نصر در نوشته­های خود از نظر کمی‌و کیفی از اسلام دفاع نکرده است.[v]

انقلاب اسلامی، خط بطلانی بر جریان سکولاریسم در ایران است، بنابراین، جا دارد که نصر با عظمت از آن یاد کند؛ اما در برخی از کتاب‏هایش تنها نکته‏ای که از انقلاب مطرح می‏کند، غارت کتابخانه شخصی‏اش در جریان انقلاب است. [vi] وی همچنین حامی‌پیاده­سازی اسلام در تمام جنبه­های زندگی فردی و اجتماعی است. این موضوع هم با انقلاب اسلامی‌ایران تحقق یافت و تمام جنبه­های زندگی فردی و اجتماعی بر طبق قوانین اسلام شکل گرفت ولی باز هم نصر به حمایت از این جریان نپرداخت.

در مورد موضوع حاکمیت جامعه، نصر سلطنت را به عنوان شکلی از حکومت که کم‏ترین نقص را در عصر غیبت دارد، عنوان می­کند و در این راستا و برای اثبات سخن خود از امام خمینی(ره) شاهد می­گیرد و می­گوید: «این دیدگاه حتی در آثار اولیه حضرت امام خمینی بود و سپس حضرت امام قدس‏سره با مفهوم جدید «حکومت ولایت فقیه» به مخالفت با نهاد پادشاهی پرداخت.» نسبتی که نصر به امام می­دهد استنادی به کتاب کشف­الاسرار است که امام راحل در آن نوشته: «مجتهدین هیچ وقت با نظام مملکت و با استقلال ممالک اسلامی مخالفت نکردند. فرضاً که این قوانین را برخلاف دستورات الهی بدانند و حکومت را جائرانه تشخیص دهند، باز مخالفت نکرده و نمی‏کنند؛ زیرا این نظام پوسیده را از نبودش بهتر می‏دانند… با آنکه جز سلطنت خدایی همه سلطنت‏ها بر خلاف مصلحت مردم و جور است و جز قانون خدایی همه قوانین باطل و بیهوده است، ولی آن­ها همین بیهوده را هم اگر نظام بهتری نشود تأسیس کرد، محترم می‏شمارند و لغو نمی‏کنند… عدم مخالفت علما با سلطنت به دلیل نیاز مردم به نظم و امنیت است.[vii]»

واضح است که امام راحل سلطنت را تأیید نکرده و بهترین شکل حامیت جامعه نمی­داند بلکه در شرایط هرج و مرج وجود حکومت ولو جائر را از بی قانونی مفیدتر می­داند که این موضوع بر هر عقل سلیمی‌روشن است.

چطور شیوه حکومتی بر مبنای پادشاهی که نماد بارز دیکتاتوری و خودمحوری و در تضاد آشکار با تعالیم اسلام است و حتی شاخص­ترین دشمنان پیامبر اسلام قیصر و کسری دیکتاتورهای زمان خود بودند، می­تواند بی­نقص­ترین روش حکومت آن­ هم در عصر غیبت باشد؟

تضاد و فاصله فاحش میان سلطنت و اداره جامعه بر مبنای ولایت فقیه بر طبق کدام بخش از دستورات اسلام و تعالیم پیامبر(ص) از طرف سیدحسین نصر استنباط شده است؟ تعالیم اسلامی‌که نصر بیشترین تأکید را برای استفاده از آن­ها در زندگی روزمره دارد اما در عرصه عمل میل و گرایش به سلطنت و حاکمیت سلطه دارد.

در مورد موضوع تقریب میان ادیان، وی معتقد به پذیرش تمام اعتقادات فرق مختلف و حتی ادیان متفاوت به صورت همزمان است.[viii] حال با توجه به نظریات دکتر نصر چگونه می­توان به طور مثال بین عقاید مسلمین و هندوان که به پرستش مظاهر طبیعت می­پردازند وحدتی در حد عقیدتی و عملی ایجاد کرد؟

وی هم چنین شیفته تصوف و صوفی­گری است و تقریباً در تمام آثار نوشتاری خود به جنبه­های مختلف تصوف پرداخته است، به طوری­که درباره اماکن زیارتی مسلمانان چنین آورده است: «مکان‏های مقدّس بسیاری شامل آرامگاه عبدالقادر جیلانی و بارگاه امامان شیعه به ویژه حضرت علی در نجف و امام حسین در کربلا در کشور عراق قرار دارد. آرامگاه مولوی در قونیه ترکیه، شهرهای مقدس مشهد و قم در ایران، آرامگاه خواجه عبداللّه انصاری در هرات و آرامگاه بهاءالدین نقشبند در نزدیکی بخارا و قبور بسیاری از اولیای بزرگ صوفیه شبه قاره هند چون قبر داداجی گنج‏بخش در لاهور، نظام‏الدین اولیا در دهلی و معین‏الدین چشتی در اجمر در زمره بزرگ‏ترین تجلّی‏گاه‏های حیات دینی در اسلام به شمار می‏آیند.[ix]» در حالی که صوفی گری و تصوف با عقاید اسلام و شیعه تناسب چندانی ندارد.

از نظر نصر، قلمرو سیاست و دین همپوشانی کامل با هم دارند و دیانت و سیاست را هم­گام در نظر می­گیرد، اما در عین حال حضور علما و روحانیون در عرصه اداره مملکت و امور اجرایی را مطلوب نمی­داند و از جمهوری اسلامی‌به عنوان نخستین حکومت تحت امر علما نام می­برد.

در مجموع بررسی دقیق آثار، اندیشه، اعمال و سوابق نصر تصویری همراه با اعوجاج بسیار در ذهن می­سازد، به طوری­که هر قسمت از آثار او بخش دیگری را نقض می­کند. این موضوع شاید به دلیل تمایل او به رژیم شاهنشاهی و حسرت او به خاطر پست­های از دست رفته­اش باشد. شاید هم اعتقاد قلبی به مسائلی که بیان می­کند ندارد و تنها بر حسب تحصیلات دانشگاهی به نوشتن و تألیف کتاب درباره اسلام می­پردازد. اما اگر شخصی بخواهد طبق عقاید نصر درباره اسلام به تحقیق و مطالعه بپردازد بیشتر از روز نخست که هیچ اطلاعی از اسلام نداشت گمراه شده و از حقیقت دین دور شود. به همین دلیل بهتر است وی را به جای سید حسین نصر


[i] http://www.khabaronline.ir/detail/۲۴۹۳۸۴/World/middle-east

[ii] http://www.khabaronline.ir/detail/۳۷۵۳۷/culture/religio

[iii] http://www.khabaronline.ir/detail/۳۸۰۳۸/culture/book

http://www.khabaronline.ir/detail/۶۰۰۰۳/culture/book

http://www.khabaronline.ir/detail/۶۰۶۰۰/culture/religion

[iv]http://fa.wikipedia.org/wiki/سید_حسین_نصر#.D۹.۸۵.D۹.۸۲.D۸.A۷.D۹.۸۵.E۲.۸۰.۸C.D۹.۸۷.D۸.A۷_.D۹.۸۸_.D۸.B ۳٫D۹.۸۵.D۸.AA.E۲.۸۰.۸C.D۹.۸۷.D۸.A۷

[v] http://marifat.nashriyat.ir/node/۵۷۸

[vi] http://marifat.nashriyat.ir/node/۵۷۸

[vii] (کشف الاسرار، ص۱۸۶ و۱۸۷)

[viii] سیدحسین نصر، جاودان خرد مجموعه مقالات، ۱۳۸۲، ص ۹۴٫

[ix] سیدحسین نصر، قلب اسلام، ص ۱۷۶ـ۱۷۷٫
کد مطلب : 47570