توصيه به ديگران
۰
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۳
بزرگره تبریز- اهر سال 95 هم به خط پایان نرسید
بزرگراه تبریز- اهر به‌عنوان پروژه مهم و حیاتی منطقه ارسباران که روحانی در سفر به آذربایجان‌شرقی در سال 94 اتمام آن را سال 95 اعلام کرده بود متأسفانه به بهره‌برداری نرسید و وعده رئیس‌جمهور در 5 سال دولت تدبیر و امید محقق نشد.
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز، جاده اهر- تبریز یکی از شاهراه‌های ارتباطی استان آذربایجان‌شرقی به مناطق مرزی، استان اردبیل و مناطق گردشگری ارسباران بوده که براساس آمارهای رسمی دستگاه‌های ذی‌ربط ، روزانه بیش از 30 هزار خودرو سبک و سنگین از این مسیر تردد می‌کنند و این تعداد در نیمه اول سال، در فصل بهار و تابستان، روزهای آخر هفته و تعطیلات به دو برابر افزایش می‌یابد.

 
جاده غیراستاندارد و باریک اهر- تبریز یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های کشور است که در بیشتر ماه‌های سال شاهد تصادف‌های مرگ‌بار در این محور هستیم تا حدی که این جاده به کابوس اهالی تبدیل‌شده است.

 
برای همین احداث بزرگراه اهر - تبریز از نیازهای ضروری منطقه ارسباران بوده و شاه‌راه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، مغان و راه مواصلاتی 6 شهرستان مشگین‌شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین است.

 
درکل راه ارتباطی تبریز با 16 شهر شمال شرق استان از طریق این بزرگراه است که احداث آن همت مسئولان استانی را می‌طلبد و بدون شک باعث توسعه و تحول منطقه می‌شود.

 
انتقاد از وعده های افتتاح

 
جواد حاجی‌زاده امام جمعه اهر با اشاره به مشکلات جاده اهر- تبریز بیان داشت: اینجانب 21 سال است در اهر مشغول خدمتگزاری در سمت امام جمعه شهرستان هستم مشکل جاده اهر- تبریز وجود داشته و با وجود پیگیری‌های لازم تاکنون این پروژه به اتمام نرسیده است.

 
تصادفات متعدد و ترافیک شدید در جاده اهر- تبریز امان مردم را بریده است/ مسوولان پاسخگوی افتتاح بزرگراه اهر- تبریز باشند

 
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: تصادفات متعدد و ترافیک شدید در جاده اهر- تبریز امان مردم را بریده و نارضایتی جدی اهالی این منطقه را فراهم کرده است.

 
بیت‌الله عبداللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهر اظهار داشت: اتمام بزرگراه اهر- تبریز یک مطالبه عمومی است و انتظار داریم تمام مسوولان دست‌اندرکار با اهتمام جدی نسبت به تسریع در اجرای این پروژه اقدامات لازم را انجام دهند.

 
وی افزود: این پروژه جزو پروژه‌های مصوب و اولویت‌دار سفر ریاست جمهوری به آذربایجان بوده و انتظار داریم تمام دستگاه‌های مرتبط، با بسیج عمومی تمام امکانات و تجهیزات نسبت به تسریع در اتمام این پروژه اقدام لازم را انجام دهند.

 
این نماینده مجلس گفت: متأسفانه در برخی قسمت‌های این پروژه، تلاش‌هایی که انجام می‌شود، کارآمد نیست و آن طور که در هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ها اعلام می‌شود، محقق نشده است.

 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس افزود: واقعاً تصادفات متعدد و ترافیک شدید در جاده اهر- تبریز امان مردم را بریده و نارضایتی جدی اهالی این منطقه را فراهم کرده است و اگر ما مسوولان نتوانیم در قبال قول‌ها و تعهداتی که به مردم دادیم درست عمل کنیم، موجبات بدبینی و نارضایتی مردم را فراهم کرده‌ایم.

 
این مقام مسوول افزود: برای اتمام این پروژه که مسوولان کشوری و استانی قول اتمام آن را داده‌اند، از رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و تمام ادارات مرتبط که در این خصوص دخیل هستند، پیگیر بوده‌ایم و تا اتمام پروژه، تمام تلاش خود را خواهم کرد که این خواسته به حق مردم منطقه محقق شود.

 
وی گفت: در این خصوص با هیچ‌کس تعارفی نداریم و هر مدیر و مسوولی که قول داده باید این پروژه را به اتمام برساند و در صورت محقق نشدن آن، در قبال افکار عمومی پاسخگو باشد و انتظار داریم در اسرع وقت اقدامات اساسی در جهت تسریع در آسفالت مورد تعهدشده، انجام دهند.

 
نماینده مردم اهر و هریس تأکید کرد: هیچ اولویتی در منطقه به اندازه بزرگراه اهر- تبریز مهم نبوده و بزرگ‌ترین خدمت به ارسباران و مردم شریف این منطقه، اتمام این پروژه مهم و حیاتی است.

 
وی به پیمانکاران این پروژه اعلام کرد: به عنوان نماینده مجلس در طول شبانه‌روز در خدمتتان بوده و در هر موردی که بتواند با پیگیری به تسریع این پروژه کمک کند، آمادگی دارم و خدمتگزار تمام کسانی هستم که خالصانه در این پروژه در جهت رضایت خدا و مردم تلاش می‌کنند.

 
عبداللهی یادآور شد: با وجود اینکه سال گذشته این پروژه پیشرفت قابل توجهی داشته است ولی کافی نیست و مردم انتظار دارند هرچه سریع‌تر وضعیت بزرگراه اهر - تبریز مشخص شود و مردم شاهد بهره‌برداری کامل از این پروژه باشند.

 
جاده تبریز- اهر تا پایان سال 97 به بهره برداری می رسد

 
استاندار آذربایجان شرقی نسبت به بهره‌برداری از جاده تبریز- اهر تا پایان سال 97 اظهار امیدواری کرد.

 
مجید خدابخش اظهار داشت: این جاده از چندین جهت دارای اهمیت ویژه برای استان است، اول اینکه، مهمترین راه دسترسی به شهرستان‌های هریس، اهر، هریس و ورزقان محسوب می شود.

 
وی ادامه داد: همچنین این محور اهمیت ویژه‌ای در زمینه دسترسی بین استانی دارد و از سوی دیگر نیز در سال‌های گذشته تصادفات بالایی در این محور مشاهده شده است که ضرورت تکمیل پروژه را به خوبی نمایانگر می‌سازد.

 
خدابخش افزود: از سویی واحدهای تولیدی و معادن زیادی نیز در جاده‌های ورزقان و اهر وجود دارد که تکمیل هرچه سریع‌تر این راه می‌تواند در راستای دسترسی به این واحدها موثر باشد.

 
عملیات احداث 48 کیلومتر باقی‌مانده جاده به سرعت دنبال می‌شود

 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه طول این محور 90 کیلومتر است، گفت: تا مهرماه سال گذشته 26 کیلومتر و در طول 6 ماهه دوم سال گذشته نیز 16 کیلومتر از این راه، راه اندازی و بهره‌برداری شده و هم اکنون 48 کیلومتر از این محور در دست احداث است.

 
وی افزود: پیمانکاران 48 کیلومتر باقی‌مانده همچنان مشغول هستند و تا آخر هفته نیز با پیمانکار اصلی این پروژه دیداری خواهیم داشت تا در جریان روند جزئیات آن قرار گیریم.

 
خدابخش با اشاره‌ای به افزایش تجهیزات مکانیکی در محور باقی‌مانده گفت: از طرف دولت محدودیتی در زمینه منابع مالی برای ساخت این جاده نداریم.

 
وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال این پروژه به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

 
گزارش فارس حاکی است، تکمیل بزرگراه تبریز- اهر یکی از اولویت‌های برنامه فعالیت‌های عمرانی آذربایجان‌شرقی در سال‌های اخیر بوده به نحوی که 19 سال است مسؤولان در برهه‌های مختلف از آن اتمام آن سخن می‌گویند اما راه به جایی نمی‌برد.

 
طول این جاده 95 کیلومتر بوده که با مصوبه وزارت راه و شهرسازی کلنگ عملیات اجرایی تبدیل جاده اهر- تبریز به بزرگراه از سال 1377 آغازشده است.

 
این بزرگراه در قالب سه قطعه، قطعه اول اهر تا گوئجه‌بئل، قطعه دوم از گویجه‌بئل تا خواجه، قطعه سوم از خواجه تا سه‌راهی اهر- تبریز قطعه‌بندی شده و دو قطعه سوم و اول از سال عملیات اجرایی آن آغاز و قطعه دوم نیز امسال به پیمانکار واگذارشده است.

 
در چهار سال گذشته هم چندین بار وعده  افتتاح و اتمام این پروژه به دفعات مختلف از سوی مسؤولان داده شده اما همه وعده‌ها وعده سرخرمن بوده است.

 
مروری بر وعده مسؤولان تنها در دولت روحانی

 
سال 95 سال اتمام پروژه بزرگراه اهر- تبریز خواهد بود

 
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، سال 95 را سال اتمام پروژه بزرگراه اهر- تبریز عنوان کرد.

 
محمدصادق‌ پورمهدی، جاده اهر- تبریز را یکی از جاده‌های پرتردد و حادثه‌خیز استان برشمرد که تلاش جدی مسؤولان استانی به‌خصوص استاندار آذربایجان بر تسریع در عملیات اجرایی این بزرگراه است.

 
وی گفت: در این زمینه استاندار آذربایجان با حساسیت ویژه اینجانب را مأمور و مسؤول پیگیری و ارائه گزارش مستقیم از روند اجرایی بزرگراه اهر- تبریز کرده‌اند و به‌صورت مستمر و برگزاری جلسات مختلف تلاش داریم این پروژه مهم و حیاتی استانی به نتیجه مطلوب برسانیم.

 
معاون عمرانی استاندار آذربایجان افزود: به میمنت سفر ریاست‌جمهور به آذربایجان و عنایت ویژه دولت تدبیر و امید، مبلغ 900 میلیارد ریال در این سفر به این پروژه اختصاص‌یافته و ریاست‌جمهوری نیز در سخنرانی خود در تبریز به این امر اشاره نموده‌اند که همه اینها نشان از اهمیت و اهتمام جدی مسؤولان برای اتمام بزرگراه اهر- تبریز است.

 
پورمهدی، یادآور شد بر اساس زمان‌بندی انجام‌شده سال 95 سال اتمام پروژه بزرگراه اهر- تبریز خواهد بود.

 
اخذ عوارض برای ادامه احداث بزرگراه تبریز- اهر صادر شد

 
معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان از صدور مجوز برای اخذ عوارض برای ادامه احداث بزرگراه تبریز- اهر خبر داد.

 
داود بهبودی با اشاره به اینکه مجوز اخذ عوارض برای ادامه احداث بزرگراه تبریز- اهر صادر شده است، اظهار داشت: تسریع در اتمام این پروژه از توان اقتصادی دولت خارج است و برای اتمام آن نیاز به سرمایه‌‌گذاری داریم.

 
وی افزود: بر این اساس طی هماهنگی با معاون عمرانی استانداری مجوز اخذ عوارض برای این پروژه صادر شده است.

 
بهبودی با اشاره به عقد قرارداد جاده بازرگان- مرند- تبریز گفت: دولت نمی‌تواند به عقد قرارداد این پروژه بپردازد و برای این پروژه نیز به بخش خصوصی نیازمندیم.

 
معاون برنامه‌ریزی استاندار با اشاره به اینکه در استان توسعه پایدار اتفاق نیفتاده است، گفت: سند اخیر تدبیر و توسعه استان بر اساس اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار تدوین شده است و در این سند متناسب با هر شهرستان و قابلیت‌های آن، سند تدبیر و توسعه تدوین شده است.

 
وی افزود: در این سند هسته‌های کلیدی هر شهرستان مشخص شده است و در سایت استانداری نیز لینکی برای نظرسنجی برای این سند ایجاد شده و افراد می‌توانند از طریق این لینک استانداری را نسبت به نظراتشان آگاه کنند.

 
در دولت تدبیر و امید نیز با وجود اینکه این پروژه جزو پروژه‌های مصوب ریاست جمهوری در سفر به آذربایجان‌شرقی بود و در سخنرانی جناب دکتر روحانی نیز وعده اتمام این پروژه تا پایان سال 95 اعلام کردند اما متأسفانه نه تنها این پروژه مهم و حیاتی منطقه ارسباران و شمال‌شرق استان به بهره‌برداری نرسیده است.

 
نکته جالب توجه اینکه استاندار آذربایجان شرفی و معاون سیاسی استان در روزهای گذشته  اعلام کرده‌اند: همه وعده‌های دولت تدبیر و امید در استان عملی شده به‌ غیر از پروژه تبریز- بازرگان که به خاطر مشکلاتی محقق نشده است.

 
اما لازم به یادآوری است بزرگراه تبریز- اهر و تبریز- سهند از جمله وعده‌های رئیس جمهور در سال 94 به استان آذربایجان شرقی به استان بود که قرار بود در سال 95 به بهره‌برداری برسند.

 
وضعیت دریاچه ارومیه نیز که احیای آن نخستین مصوبه هیئت دولت تدبیر و امید بود با وجود 25 درصد بارش در آذربایجان شرقی تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال 92 بیش از یک متر و نسبت به سال گذشته 11 سانتی متر کاهش نشان می دهد.
کد مطلب : 234166