توصيه به ديگران
۰
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۹
توسعه زیر ساخت های سیستم اطلاعاتی در پابداری زیست محیطی
حفظ محیط زیست علاوه بر علم و دانش، نیازمند توان و جایگاه مدیریتی، برنامه ریزی جامع و مدیریت عالمانه است. اصل مهم صیانت و حفاظت از محیط زیست مبتنی بر سیاست توسعه پایدار است.
توسعه  زیر ساخت  های سیستم اطلاعاتی در پابداری زیست محیطی
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز سازمان‌ها همواره به پیشبرد استراتژی‌ها ازدیدگاه زیست‌محیطی تشویق می‌شوند و پایداری زیست‌محیطی را به‌ عنوان یک الزام اضافی مدیریت در نظر می‌گیرند. در این راستا فرایند سازمان باید یک‌نهاد فرایند محور و سبز باشد.

در حقیقت برای رسیدن به حد ایده‌آل استفاده از فناوری اطلاعات در راستای حفاظت و بهسازی محیط زیست باید به سه مقوله اصلی تجارت الکترونیکی، ارتباط از راه دور و قطعات و ملزومات در کنار سایر مقوله‌ها نگاهی ویژه داشت.

بانک‌ها به‌عنوان نهادهایی اجتماعی در کنار ارائه خدمات اقتصادی به مردم باید به این جزء جدایی‌ناپذیر از مسئولیت اجتماعی، یعنی حمایت از محیط‌زیست نیز بپردازند.

به سبب فشار فزاینده ناشی ازمقررات بین المللی، مشتریان و دیگر ذینفعان سازمان ها، نیاز روز افزون به وارد کردن ملاحظات پایداری در فرایندهای اصلی کسب و کار و همچنین فعالیت های روزانه احساس می شود.

فرایندهای کسب‌وکار


سازمان‌ها در حال حاضر علاوه بر توجه به پارامترهای زمان، هزینه، کیفیت و انعطاف‌پذیری با تغیر نگرشی جدی مواجه شده‌اند، به‌ گونه‌ای که به‌ منظور پایداری فناوری اطلاعات فرایندها پارامترهای نظیر اقتصادی، اثرات زیست‌محیطی، انرژی مرکز داده و مصرف انرژی تجدید پذیر) و تأثیرات اجتماعی را مدنظر قرار می‌دهند.

پژوهشگران کسب وکار چندین سال است که پایداری را از منظر بازاریابی، عملیات و مدیریت تجربه کرده اند. واخیرا مفهوم سیستم های اطلاعات سبز را برای درک بهتر نقش سیستم های اطلاعات در همسویی با پایداری ارائه داده اند.

برای فهم و مطالعه جامع پایداری، باید درنظر بگیریم که سیستم های اطلاعات سبز، مسائل اقتصاد خرد و کلان، عملکرد سیستم ها و استفاده بهینه ازسیستم ها، هزینه های کلی مالکیت، مدیریت مصرف، توان، شیوه های تولید، طراحی مرکز داده و عملیات، بازیافت تجهیزات کامپیوتر و شیوه های اخلاقی، اجتماعی و زیست محیطی مربوط به اکتساب، استفاده ورفع فناوری اطلاعات را شامل می شود.

تعریف سیستم های اطلاعات

سیستم های اطلاعات سبز را از دو جهت تعریف می کنیم: به صورت نوآوری هایی برای استفاده از زیر ساخت های فناوری اطلاعات به ممنظور تغییر فرایند های سازمانی و یا تمریناتی برای بهبود بازده انرژی و کاهش اثرات محیط زیستی و برای معرفی محصولات و یا خدمات سالم تر از نظر زیست محیطی.

ما چند هدف زیست محیطی را شناسایی وارائه می کنیم که به نوآوری های سیستم های اطلاعات سبز مرتبط هستند: ظرفیت زیست محیطی، بهره وری زیست محیطی،اثر بخشی زیست محیطی.

همکاری زیست محیطی و اثربخشی زیست محیطی به نوآوری های سیستم های اطلاعات سبز مربوط است وهم به عنوان مکملی برای بهره وری زیست محیطی مطرح می شود درحالی که بهره وری زیست محیطی بر کاهش مصرف انرژی تجهیزات محاسباتی تمرکز دارد، اثر بخشی زیست محیطی سازمان ها را برای طراحی تجهیزات محاسباتی با سازگاری بیشتر با محیط زیست و حتی به استفاده از مواد طبیعی ترغیب می کند.

امروزه سازمان ها به طور فزایندهای فرایند های کسب وکار خود را یکپارچه می کنند و دریافتند که نوآوری سیستم های اطلاعات سبز نمی تواند و نباید در سازمان ها محدود شود. بنابراین نوآوری های سیستم های اطلاعات سبز نمی تواند تداوم و بقا داشته باشد و نیازمند همکاری بین سازمان ها، شرکا و حتی مشتریان است. در این زمینه، منافع نوآوری های سیستم های اطلاعات سبز فراتر ازجمله یک سازمان می رود.

بنابر این همکاری زیست محیطی را پیشنهاد می دهیم و آن را به صورت همکاری بین سازمان ها ودیگر ذینفعان، ازجمله شرکا و مشتریان، تعریف می کنیم تا سود بهره وری زیست محیطی و یا اثربخشی زیست محیطی درطراحی مجدد محصول و یا فرایند کسب و کار را به حداکثر برسانیم، بدون شک سازمان ها درکنار کاهش هزینه کلی، از طریق همکاران بادیگر ذینفعان،به فرایند های کسب وکار موثرتری دست می یابند. این سه هدف مکمل هستند نه انحصاری و سازمان ها می توانند بطور همزمان همه اهداف را دنبال کنند.

در میان متخصصان "فناوری اطلاعات سبز" به جای " سیستم های اطلاعات سبز" معمول تر است . دلیل اصلی برای این معروفیت این است که متخصصان عمدتا بربهره وری انرژی، مانند طراحی سخت افزار با بازده انرژی بالا وکاهش مصرف انرژی مراکز داده تمرکز می کنند. (Boudreau وهمکاران ،2007): بنابر این متخصصان توجه بیشتری به بهره وری زیست محیطی کرده وتقربیاً اثر بخشی زیست محیطی وهمکاری زیست محیطی را درنظر نمی گیرند،آن ها به جای سیستم های اطلاعات سبز بیشتر برفناوری اطلاعات سبز تمرکز می کنند.

برای شناسایی فواید زیست محیطی، خطرات زیست محیطی  بالقوه مربوط به فناوری اطلاعات را با نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی می آزمودیم و مطالعاتی برای آینده بررابطه بین فناوری وجامعه پیشنهاد می دهند.

نوآوری در سیستم های اطلاعات سبز


نوآوری سیستم های اطلاعات سبز، بطور کلی، امیدوار است که سازمان را به گونه ای تغییر دهد که اهداف کسب و کار پایدارتر شوند. کاهش هزینه مزیت عمده نوآوری های سیستم اطلاعات سبز است.

پنج عامل مهم موفقیت درفناوری اطلاعات سبز را می توان: نگرش، سیسات، هدف، فناوری و نظارت نام برد که این عوامل درکنار هم مشخص کننده آمادگی سازمان برای اتخاذ نوآوری فناوری اطلاعات سبز می باشد.

ترکیب این پنچ عامل برای هرسازمان منحصربه فرد بوده و سازمان را قادر می سازد تا از لحاظ زیست محیطی فناوری اطلاعات پایدار وفرایندهای فناوری اطلاعات راگسترش دهد.

مسائل زیست محیطی که حیات بشر را تهدید می کند، اخیراً توجه جهانی را به خود معطوف کرده است. درخصوص تهدیدات زیست محیطی علاوه بر نتایج اقتصادی و اجتماعی پایداری سازمانی نیز تبدیل به یک موضوع حیاتی ولی پیچیده و بلند مدت شده است.

به هر حال ،پایداری یک مفهوم وسیعی است که دارای معانی وابعاد چندگانه مرتبط به هم می باشد که کاملادرک نشده است. برای این که سازمانی بخواهد پایدار باشد باید نیازهای حال حاضر را برآورده کند بدون آن که توانایی نسل های آینده برای تامین نیازهای خود رابه خطر اندازد.

حوزه های سیستم اطلاعات، مدیریت دانش و مدیریت فرایند های کسب و کار، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات را در فرایند های سازمانی از دیدگاه سیستم های فنی، اجتماعی می نگرد و بنابر این به خوبی می تواند تغییرات انقلاب گونه از زمان ظهور رایانه ها را درک کنند.

غیر قابل پیش بینی بودن اقتصادآینده، مسائل اجتماعی و زیست محیطی و تراکنش پیچیده به آنها نیازمند تنوع وگوناگونی فرایندهای کسب وکار می باشد. بنابراین دومفهوم کلیدی پایداری باتوجه به زیربناهای سه گانه (اقتصادی،اجتماعی وزیست محیطی) آنهایی هستند که نیازمند تنوع می باشندوآن هایی که نیازمند عملکرد پایداری بلند مدت نیازمند نوعی نگاه به سازمان است که فراتر از ایجاد سود وبازگشت سرمایه است. این مورد نیازمند دیدگاهی است که ابهام وگاهی تقاضاهای متضاد مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی کسب و کار را تشخیص دهد. 

در آینده مدیریت ظرفیت کسب وکار سبز می تواند به عنوان ابزاری برای کنترل تقاضای ظرفیت فناوری اطلاعات برپا شود، درحالی که هم اهداف کسب و کار وهم ملاحظات پایداری را مد نظر قرار می دهد.

پایداری درباره توازن یا هماهنگی تمایلات اجتماعی،زیست محیطی واقتصادی است.

هیچ سازمانی یافت نشد که قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار رادر سطح بلوغ پیشرفته یا بهینه سازی داشته باشد، سازمان ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار را دراستراتژی و برنامه ریزی خود به کار می گیرند.

فعالیت های کلیدی مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدارکه در بیشتر سازمان ها یافت شد عیارتند از:
1. استراتژی فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار توسعه یافته ومنطبق شده برنامه های کسب وکار با راهکار ها، منبع یابی ومهارت های مناسب.
2. اندازه گیری ومقیاس های سازگار برای موفقیت واهداف پایداری درفناوری اطلاعات
3. سیاست های فناوری اطلاعات و ارتباطات پایداردر سطح چرخه عمر، عملیات وبرخی فرایند های کسب وکار.
4. نقش ها وساختار تعریف شده برای پاسخ گویی فناوری اطلاعات برای فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار، به خصوص مطلوبیت زیست محیطی

چالش های اصلی درمحدوده اگاهی وارتباط فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار وجو دارد.

فعالیت های کلیدی که برای توسعه بلوغ قابلیت های فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار مورد نیاز هستند عبارتنداز:
1. رسمی کردن واصلاح ممیزی ها،متریک ها وکارت امتیاز متوازن فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار
2. تعمیم وبه کارگیری تخصصی فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار در سطح سازمان
3. استاندارد کردن اصول فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار درچرخه عمر فناوری اطلاعات
4. همکاری سیستماتیک با رهبران کسب وکار درمورد فرایندهای کسب وکار فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار فعال ویک استراتژی بلند مدت برای فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار.

چارچوب بلوغ قابلیت فناوری اطلاعات وارتباطات پایدار به سازمان ها ابزاری اساسی برای مدیریت پایداری می دهد. این چارچوب یک مدل مبتنی برارزش جامع برای سازمان دهی، ارزیابی، برنامه ریزی و مدیریت قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات پایدار فراهم می کند.

**فرزاد رمضانی راد کارشناس ارشدمدیریت،اداره کل زیر ساخت ونرم افزار بانک ملت
کد مطلب : 158899