توصيه به ديگران
۰
سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۵
باز تصادف/ بازهم اتوبوس/ باز تانکر سوخت/ بازهم مرگ مسافران/ و... باز عباس اخوندی؟!
دیگر عادت کرده ایم که مدیران ضعیف با سوء مدیریت خود با جان و مال مردم بازی کنند و در پایان نه تنها توبیخ نشوند بلکه بعنوان قهرمانان عرصه مامورینی خود نیز مورد تشویق هم قرار گیرند. مصداقها نیز فراوانند که بجای تنبیه تشویق شدند و بجای مجازات هدایای طلایی گرفتن و القاب خاصه گرفتند.
باز تصادف/ بازهم اتوبوس/ باز تانکر سوخت/ بازهم مرگ مسافران/ و... باز عباس اخوندی؟!
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز جان ایرانیان در دولت تدبیر و امید ظاهرا قدر و قیمتی ندارد وقتی حادثه ای رخ می دهد و تعدادی در اندازهای یک خودرو بی کیفیت ایرانی مانند پراید گرفته تا یک قطار و هواپیما در حادثه ای تمامی حاملان خود را به دیار باقی! می رسانند و خون آلود و تکه پاره تحویل بهشت زهرا می دهند آب از آب تکان نمی خورد نه عذر خواهی و نه استعفایی نه مواخذه و تنبیهی. فقط می گویند که مسافران بیمه بوده اند و خدا می داند دلشان بیشتر برای وسیله خود و حق بیمه آن می سوزد یا برای جان انسانها .

در خبرها آمده بود که روز گذشته نیز در ادامه سریال تصادفات جاده ای اتوبوس مسیر تهران – کرمان با کامیون حامل سوخت برخورد کرده و طی آن 19 نفر از هموطنانمان جان باختند.

در اینجا چند سئوال و ابهامات راز آلوده ایی مطرح است :

1-  وزیر وزارتخانه متولی جاده ها آیا همچون دفعات قبل حادثه را به شرکت های بیمه حو.له داده و طلبکار مردم برای خدمات نداده خواهد بود؟

2- بازهم در این حادثه خودروهای عمومی و مسبوق به سابقه قبلی حادثه آفریدند، یک اتوبوس مسافری و یک کامیون حمل سوخت. چرایی این تقارن و شباهت ها جای سئوال ندارد؟ متولیان اجرایی و امنیتی نباید با حساسیت بیشتری از امنیت و جام مسافران جاده ها پاسداری و حفاظت کنند؟

3- حوادث ترافیکی نه تنها باعث مرگ زودرس تعداد زیادی از افراد جامعه می شود بلکه تعداد زیادی را نیزدچار معلولیت وناتوانی جسمی می کند که این امر یکی از دلایل به هدر رفتن نیروی انسانی و فشار اقتصادی بر جامعه است. تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از آن کماکان یک نمونه جدی است که بایستی با شناخت عوامل و مولفه های تاثیر گذار بر تصادفات جاده ها در جهت کاهش آن اقدامات جدی به عمل آید. ایران در میان کشورهای جهان همچنان در منطقه قرمز و خطرناک در رانندگی و دارای رتبه پنجم در مرگ و میر تصادفات جاده ای را داراست. 20 % تصادفات جاده ای دنیا در ایران اتفاق می افتد که محصول وضعیت ایمنی بسیار بد سیستم حمل و نقل جاده ای کشور است . (1)

4- با سابقه 5 سال گذشته وزارت خانه متولی سیستم حمل و نقل جاده ای دولت حسن روحانی بسیار بعید بنظر می رسد که این شرایط حداقل در این دولت به عاقبت خوش و ایمنی بخشی برای مسافران جاده های کشور منجر گردد. آیا تاوان فقدان استراتژی و بی حالی متولیان دولت تدبیر و امید روحانی  همچنان هزینه هایش را با جان و خون مردم تامین خواهد کرد.
 
در مجموع سریال رفتارهای اجرایی فاقد هدف و بی تحرک در بخش مسکن و جاده با وزارت عباس آخوندی و ساختار مدیریتی ضعیف و فشل آن که به رکود شدید در بخش مسکن و سپس زنجیروار در دیگر بخش های اقتصادی و عمرانی  کشیده شده است تمامی ندارد و قطعا با این اوضاع تکرار این قبیل حولادث دور از انتظار نخواهد بود. دیگر عادت کرده ایم که مدیران ضعیف با سوء مدیریت خود  با جان و مال مردم بازی کنند و در پایان نه تنها توبیخ نشوند بلکه بعنوان قهرمانان عرصه مامورینی خود نیز مورد تشویق هم قرار گیرند. مصداقها نیز فراوانند که بجای تنبیه تشویق شدند و بجای مجازات هدایای طلایی گرفتن و القاب خاصه گرفتند.

بنظر راقم دولت ژنرال ها بدون توشه علمی و رتبه ای خود درجات بالا گرفته اند و بایستی اقدام عاجلی برای این وضعیت صورت گیرد که ممکن است فردا دیر شوند . البته نقش مجلس شورای اسلامی هم در این راستا مهم خواهد بود که آنهم حسب ظواهر امر توش و توانی برای استفاده از راه کارهای قانونی خود برای نظارت، توضیح، توبیخ و برکناری مدیران ضعیف ندارد . اگر امروز در فضای مجازی با واژه هایی مانند " ما پشیمانیم/ از ماست که بر ماست / خود کرده را تدبیر نیست / و..." روبرو می شویم فریادهای ملتی است که مدیران اجرائیش از پیری و سن زیاد حوصله حتی یک عذرخواهی ساده را هم ندارند چه برسد به تلاش برای رفع معظلات اجرایی کشور . خدا به همه ما رحم کند . 

رضا احمد زاده
 
منبع : 1- نشریه تخصصی سیویلیکا/ تحلیل تصادفات جاده ای ایران با آمار جهانی
کد مطلب : 243056