توصيه به ديگران
۰
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴
"نگرش هوش مصنوعی"
تحول بنیادی در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری
فعالیت هوشمندانه توام با نظارت مستمر و دقیق بر وضعیت وتحولات بازار و ایجاد و حفظ آمادگی برای تعدیل و انطباق با شرایط وچالش های عرصه بازارهای بین المللی وداخلی لازمه حیات تداوم و موفقیت یک صنعت بانکداری است.
تحول بنیادی در حوزه فناوری اطلاعات در صنعت بانکداری
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز در راستای انجام برنامه ششم توسعه در سال آتی از جمله مسائل اصلی و سناریوهای پیش رو در صنعت بانکداری، برخی از مواردی که می بایست مورد بررسی و آینده پژوهی قرار گیرد به شرح ذیل عبارتند از:


1. توسعه انفجاری بازار فناوری اطلاعات(هوش مصنوعی)

2. ضرورت توسعه نوآوری وفعالیت های دانش بنیان

3. بحران کنش جمعی در حوزه محیط زیست 

4. تقابل کسب وکارهای نوپا وسنتی

5. امینت نرم


سازمانها برای اینکه بتوانند در محیط پرتلاطم و رقابتی امروزباقی بمانند، باید خود را به تفکرهای نوین کسب وکار مجهز سازند و به طور مستمر خود را بهبود بخشند. رهبری این گونه سازمانها بسیار حساس و پیچیده است و زمانی این حساسیت دو چندان می شود که رهبر با تغییرهای انطباقی روبه رو باشد که بسیار متفاوت از تغییرهای فنی است.

مشکلات فنی از طریق دانش فنی و فرآیندهای متداول حل مسئله قابل حل هستند، در حالی که مشکلات انطباقی در برابر این گونه راه حلها متفاوت است. رهبری یک سازمان برای انطباق پذیری با تغییرها و به منظور بقا و رشد در محیطهای جدید کسب و کار، ویژگیهای خاصی را می طلبد. 


انقلاب هوشهای مصنوعی در راه است و در حال حاضر جذابیتهای فراوانی پیرامون هوش مصنوعی وجود دارد، انتظار می رود رشد هوش مصنوعی نقش انقلابی در زندگی روزمره مشتریان و دنیای کسب و کار ایفا کند. 


هوش مصنوعی علم جدیدی است که رفتار و عملکرد انسان و دیگر موجودات در طبیعت را به الگوریتم های رایانه ای تبدیل کرده است تا از آن ها در جهت بهبود تصمیم گیری در مسایل دنیای واقعی کمک بگیرد. که از کاربردهای آن در صنعت بانکداری می توان در حوزه خدمات مالی وبازاریابی وتبلیغات نام برد.


در حال حاضر درمفاهیم کلان داده، کاربردهای آن در صنعت بانکداری و سیستم‌های هوشمند در حال شکل گیری است. همچنین چالش‌ها و نحوه مقابله با آن در بکارگیری این مجموعه تکنولوژی در عملیاتی کردن سامانه‌های مبتی بر کلان داده می بایست مدنظر قرار گرفته شود.

از دیگر فواید هوش مصنوعی در بخش‌بندی مشتریان، آنالیز مشتریان از لحاظ رضایت مشتریان، داشتن استراتژی مناسب، ارائه پیشنهاد مطلوب با توجه به وضعیت جاری مشتریان در صنعت خدمات مالی به شمار می‌رود. همچنین ازهوش مصنوعی می توان به منظور افزایش ضریب ایمنی بانک‌ها در فضای سایبری استفاده گردد.


شبکه‌های اجتماعی و تکنولوژیهای موبایل باعث ایجاد انفجار اطلاعاتی شده است و این انفجار آنقدر وسیع و قاطع است که درک آن بدون استفاده از هوش خودکار غیرممکن است. پیشرفت در تجزیه‌وتحلیل، به‌ویژه پیشرفت در یادگیری ماشین با نیازی که به قدرت محاسبات وجود داشت، باعث شده است که سیستم‌های هوش مصنوعی انعطاف‌پذیرتر باشند و راحت‌تر قابل توسعه و پیاده‌سازی باشد.

در خاتمه لازم به ذکر است بانک ها می توانند با بررسی نقاط قوت خویش و فرصت های موجود دربازار استراتژی هایی راپیش بگیرند که به یک جایگاه رقابتی مناسب دست یابند.


فرزادرمضانی راد، دانشجوی دکترا مدیریت دولتی
کد مطلب : 194826