توصيه به ديگران
۰
شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۵۲
آموزش و پرورش در بحران تربیت نیروی انسانی متعهد
برنامه‌ریزان امر تعلیم و تربیت باید بدانند تحول بنیادین در «ساختار تربیت نیروی انسانی متعهد به ارزش‌های الهی با محوریت ایرانی ـ اسلامی» نه یک انتخاب، بلکه یک اضطرار است که جز با یک جراحی فرهنگی امکان پذیر نیست.
آموزش و پرورش در بحران تربیت نیروی انسانی متعهد
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز، عزیز آذین فرد مدرس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول و تربیت معلم شیخ مرتضی انصاری (ره) یادداشتی در اختیار این خبرگزاری قرار داده است:

 
الف- سؤالات امتحانات نهایی خرداد 95 در برخی دروس مانند شیمی، فیزیک و جغرافی از طریق فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت، به گونه‌ای که شیادان با اعلام شماره حساب به دانش‌آموزان و دریافت مبلغ 200 هزار تومان سؤالات امتحانات نهایی را صبح روز امتحان و در فاصله 20 دقیقه مانده به برگزاری امتحانات در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند. (تارنمای خبری- تحلیلی دماوند/ چهارشنبه 10 خرداد 1395)

 
ب- صفحات فضای مجازی در عرصه فروش سؤالات امتحانات نهایی خرداد 96 فعال شده‌‌اند و هر سؤال امتحانی را با قیمت 100 هزار تومان به فروش می‌رسانند. لذا کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جهت تبیین و تعیین صحت و سقم آن ورود می‌کند. (خبرگزاری دانشجو/ دوشنبه 8 خرداد 1396)

 
ج- شائبه‌هایی مبنی بر لو رفتن سؤالات امتحان آمادگی دفاعی خرداد ماه 96 که به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد، مطرح بود و کار تا جایی پیش رفت که پای پلیس فتا نیز به ماجرا باز شد. (خبرگزاری تسنیم/ دوشنبه 8 خرداد 1396)

 
اخبار و گزارش‌های منتشر شده از سوی خبرگزاری‌ها  و سایت‌های خبری بیانگر آن است که این واقعیت تلخ نه تنها تعجب‌ برانگیز بلکه گزنده و تأسف بار است. البته این یک جریان مسبوق به سابقه است. نباید اسفند 85 را فراموش کنیم. طرح سؤالات موهن نسبت به ساحت قدسی پیامبر اعظم(ص) در آزمون فرهنگیان یکی از این واقعیت‌های تلخ به شمار می‌رود. اهانت و افترا نسبت به پیام‌آور صلح، رحمت و اخلاق حضرت محمد امین(ص) وجدان‌های بیدار و انسان‌های آزاده را جریحه‌دار و پرخون کرد.

 
لازم می‌نماید جهت روشنگری و پرده‌برداری از این اشتباهات پرتکرار و فرهنگ‌سوز از سوی مهم ترین متولی امر فرهنگ‌ساز کشور یعنی آموزش و پرورش توجه خوانندگان ارجمند را به نکاتی چند معطوف نماییم:

 
وزارت آموزش و پرورش به عنوان محور پیشرفت و توسعه تعلیم و تربیت، با چالش‌های بنیادین روبه‌رو است که مرتفع کردن آنها نیازمند همت مضاعف و کار مضاعف است. در این میان باید جدی‌ترین و محوری‌ترین آنها را «تربیت نیروی انسانی متعهد به ارزش‌های الهی با محوریت هویت ایرانی ـ اسلامی دانست».

 
امام عزیزمان که (صد قافله دل همره اوست) اهمیت این موضوع را به روشنی تبیین کرده‌اند. ایشان جمله حکمت آمیزی در وصف استاد و معلم الهی دارند که اساسی‌ترین گزینه برون رفت از بحران تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش را این گونه معرفی فرموده‌اند: «استاد الهی متن مادی را هم الهی تدریس می‌کند و استاد مادی متن الهی را هم مادی تدریس می کند».

 
بجاست که متولیان فرهنگی با سرلوحه قرار دادن این رهنمود حکیمانه و راهگشای حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) مصونیت بخشی نسل جوان در حال تحصیل را در قبال سونامی و ناتوی فرهنگی دشمن صد چندان کنند.

 
سونامی اقتصادی و اجتماعی خیلی مهم است اما باید مراقب سونامی فرهنگی باشیم. ما با تربیت نیروی انسانی متعهد به ارزش‌های الهی با محوریت هویت ایرانی ـ اسلامی می‌توانیم بزرگترین سونامی فرهنگی را در دنیا ایجاد نماییم.

 
متأسفانه در سال‌های اخیر حاکمیت تفکر مادی‌گرایی و پوزیتیویستی، بزرگترین آسیب فرهنگی را به آموزش و پرورش وارد کرده است. محصول این تفکر طرح سؤالات موهن نسبت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص) در آزمون فرهنگیان سال 85 بود.

 
در این سؤالات سعی شده بود به نحوی رفتارهای خلاف اصول از نبی مکرم و نازنین اسلام (ص) را القا کنند. نکته قابل تأمل این است که این فاجعه فرهنگی در سالی اتفاق افتاد که از سوی رهبر عزیز انقلاب به سال پیامبر اعظم(ص) نامگذاری شده بود آن هم بعد از انتشار کاریکاتور توهین آمیز در دانمارک.

 
متأسفانه این تفکر عمق وسیعی دارد که در آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد. این فاجعه فرهنگی نشان داد که آموزش و پرورش از نظر فرهنگ معرفتی در حال فاصله گرفتن از مکتب فکری ناب حضرت امام(ره) است.

 
برنامه‌ریزان امر تعلیم و تربیت باید بدانند تحول بنیادین در «ساختار تربیت نیروی انسانی متعهد به ارزش‌های الهی با محوریت ایرانی ـ اسلامی» نه یک انتخاب، بلکه یک اضطرار است که جز با یک جراحی فرهنگی امکان پذیر نیست. آری باید به این حقیقت تلخ اذعان نمود که با آموزش و پرورش فعلی نمی‌توان سند چشم‌انداز بیست ساله را رقم زد.

 
اما تأثیرات شگرف نفوذ روحی و معنوی معلم الهی بر شاگردان بر هیچ‌کس پوشیده نیست. گاهی برخی از آنها توانسته‌اند سرنوشت ملتی را تغییر دهند. بیشتر انسان‌های موفق، کامیابی خود را مدیون معلمان الهی خود می‌دانند.

 
استاد شهید مطهری در مورد تأثیر معلم خود حکیم و عارف نامی «حاج آقا میرزا علی شیرازی» چنین می‌گوید: او بزرگ‌مردی بود، مرا برای اولین بار با نهج‌البلاغه آشنا کرد و درک محضر او را همواره یکی از ذخایر گرانبهای زندگی خود می‌شمارم که حاضر نیستم آن را با هیچ چیز معاوضه کنم و شب و روزی نیست که خاطره‌اش در نظرم مجسم نشود و یادی از او نکنم و نامی نبرم و ذکر خیری ننمایم.

 
این سخن زیبای امام صادق (ع) ارزش و مقام چنین معلمی را به خوبی روشن می سازد. حضرت می‌فرمایند: «تمامی جنبندگان روی زمین و ماهی‌های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین و آسمان خدا، برای آموزگار خوب طلب آمرزش می‌کنند».
کد مطلب : 206514