توصيه به ديگران
۰
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۴
تأمین حقوق ترافیکی در وهله اول بر عهده خود مردم و شهروندان است
دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی روز یکشنبه باحضور در پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با ریاست و جمعی از معاونان و مسئولان این پلیس دیدار و در جریان برنامه ها و اقدامات آن برای صیانت و ارتقای حقوق شهروندی گفت‌وگو کرد.
Share/Save/Bookmark

به گزارش عصر امروز، الهام امین زاده روز یکشنبه با حضور در پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با ریاست و جمعی از معاونان و مسئولان این پلیس دیدار و در جریان برنامه ها و اقدامات آن برای صیانت و ارتقای حقوق شهروندی گفت و گو کرد.

دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به تاکید دکتر روحانی رئیس جمهوری بر تامین حق امنیت ترافیکی شهروندان گفت: البته تامین حقوق ترافیکی در وهله اول بر عهده خود مردم و شهروندان است که متاسفانه آمارها حاکی از سطح نامناسب پایبندی افراد به رعایت مقررات و حقوق ترافیکی است.

امین زاده افزود: باید مجازات ها و محرومیت ها برای تخطی کنندگان از مقررات و حقوق ترافیکی بیش از پیش سنگین شده و با سخت گیری بیشتر اعمال شوند تا آثار بازدارنده آنها بیش از گذشته نصیب عموم افراد جامعه شود.

وی اظهارداشت: پلیس از آن دسته از نهادهای حکومتی است که بیشترین تعامل را با مردم دارد و خوشبختانه پلیس در ایران از سرمایه اجتماعی قابل قبولی برخوردار است، اما هرچه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به پلیس بیشتر شود، ایفای ماموریت ها و اجرای مسئولیت های پلیس آسان تر و با تاثیرات ماندگار‌تر همراه خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در این دیدار در تشریح اقدامات پلیس راهور برای بهبود حقوق شهروندی گفت: علاوه بر تهیه و ابلاغ «منشور حقوق و تکالیف پلیس راهنمایی و رانندگی در رعایت حقوق شهروندی» هر سال بیش از ۲۵ دوره استانداردسازی و تعالی رفتاری کارکنان پلیس را در سطوح مختلف نیروهای درجه دار ،افسران ارشد و جزء و حتی نیروهای وظیفه برگزار می کنیم تا سطح حسن رفتار همکاران ما با مردم و رعایت حقوق شهروندی ارتقا یابد.

سردار تقی مهری افزود: تامین حقوق و امنیت ترافیکی در گرو حسن رفتار شهروندان و رعایت مقررات است و البته نکته بسیار مهم در این زمینه تامین زیرساختهای لازم برای ارتقای امنیت ترافیکی و زمینه سازی برای رعایت مقررات از سوی شهروندان است.

وی اظهار داشت: متاسفانه مدیریت سوانح ترافیکی در کشورمان متمرکز نیست و دستگاههای مختلف مثل هلال احمر، اورژانس، راهداری، راهنمایی و رانندگی و بقیه نهادهای مرتبط هر یک مستقل از دیگری فعالیت می کنند در حالی که تمرکز مدیریت این نهادها در یک نهاد راهبر می تواند به بهبود وضعیت ترافیکی و رسیدگی به سوانح ترافیکی کمک شایان توجهی کند.

سردار مهری خاطرنشان کرد: به طور متوسط روزانه ۴۵ نفر در تصادفات رانندگی در کشورمان جان می بازند که این رقم در طول هر هفته برابر با سقوط یک هواپیمای بزرگ است که تمام خدمه و سرنشینان آن کشته شوند که باید به آن توجه جدی شود.

وی گفت: در کشوری مثل سوئد استراتژی تلفات انسانی صفر را برای تصادفات و سوانح رانندگی تعریف کرده اند و همین گام بزرگ باعث شده است که توفیقات چشمگیری در این عرصه داشته باشند و امروز تعداد تصادفات و تلفات آنها در عرصه ترافیک به شدت کاهش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: در برخی کشورها کسانی که مرتکب تخلفات رانندگی شده باشند، با محرومیت های اجتماعی سنگین مواجه می‌شوند و مثلا هیچ وقت نمی توانند برای انتخابات در کشورشان کاندیدا شوند.

سردار مهری اظهار داشت: البته قطعا زمانی می توان تحقق این اهداف بزرگ را انتظار داشت که زیرساختهای لازم نیز فراهم شود.

وی تصریح کرد: در دنیا میزان تلفات انسانی پس از تصادفات ۲۵ درصد کل رقم تلفات است در حالی که این رقم در ایران به ۴۹ درصد می رسد.

کد مطلب : 174538