توصيه به ديگران
۰
پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۳
آزمایشگاه کیفیت بنزین وارداتی را تضمین می‌کند
از نیمه تیرماه امسال تمام مؤلفه‌های بنزین وارداتی با مؤلفه‌های استاندارد یورو ۴ منطبق بوده و آمار مربوط به آن نیز موجود است و نتایج آنالیز این ۴ آزمایشگاه در صورت نیاز به مجلس ارائه خواهد شد.
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصرامروز به نقل از ایران، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از برگزاری جلساتی در کمیسیون‌های مختلف مجلس، طرحی را آماده کردند که با تصویب نهایی آن، تحقیق و تفحص از وزارت نفت درباره بنزین وارداتی یورو ۴ به طور رسمی کلید می‌خورد. این تحقیق و تفحص پس از طی مراحل اولیه به هیأت رئیسه مجلس ارائه شده، ضمن اینکه هیأت رئیسه نیز این موضوع را برای رسیدگی به کمیسیون انرژی ارجاع داده و تاکنون این طرح به امضای بیش از ۱۰ نماینده نیز رسیده است. در متن این طرح چنین آمده: «براساس اسناد موجود، وزارت نفت در رسانه‌ها اعلام کرده است با واردات بنزین یورو ۴ و همچنین توزیع آن در تهران و کلانشهرها، هوای این شهرها پاک شده است.

به گزارش ایران، طبق بررسی‌های اولیه، بنزین وارداتی نه تنها از استاندارد یورو۴ برخوردار نیست، بلکه در برخی موارد از موادی ترکیب و تشکیل شده است که سال هاست اجازه توزیع آن در هیچ کشوری داده نمی‌شود.» به نظر می‌رسد با وجود آنکه دولت این اواخر تأکید کرد که اگر بنزین یورو ٤ وارداتی آلوده بود، آن را توزیع نمی‌کرد باز هم برخی از نمایندگان سعی دارند نشان دهند که اظهارات وزیر نفت و سازمان محیط زیست در خصوص بنزین وارداتی و بنزین پتروشیمی‌ها یک بازی سیاسی بوده است و پشتوانه ندارد. البته معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در گفت‌و‌گو با ایران اظهار کرد: ما از ارائه اسناد و مدارک بنزین وارداتی، بنزین پالایشگاه‌های کشور و همین‌طور <شبه بنزین> تولیدی پتروشیمی‌ها به مجلس دریغ نخواهیم کرد و در صورت قطعی شدن طرح تحقیق و تفحص مجلس از وزارت نفت درباره بنزین وارداتی تمام مدارک را در اختیار آن‌ها قرار
خواهیم داد.

۴ آزمایشگاه، بنزین وارداتی را آنالیز می‌کند

عباس کاظمی با تأکید بر اینکه بنزین وارداتی کاملاً منطبق بر استاندارد یورو ۴ است، اظهار کرد: ۴ آزمایشگاه معتبر در شش مرحله محموله‌های وارداتی به کشور را آنالیز و کیفیت بنزین وارداتی را تضمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه از نیمه تیرماه امسال تمام مؤلفه‌های بنزین وارداتی با مؤلفه‌های استاندارد یورو ۴ منطبق بوده و آمار مربوط به آن نیز موجود است، گفت: نتایج آنالیز این ۴ آزمایشگاه در صورت نیاز به مجلس ارائه خواهد شد.
کاظمی افزود: این ۴ آزمایشگاه، آزمایشگاه تولید‌کننده، تأیید‌کننده، تحویل گیرنده و آزمایشگاه مؤسسه استاندارد هستند که اگر هر یک گزارشی در خصوص تطابق نداشتن بنزین وارداتی با استاندارد یورو ۴ به ما ارائه دهند ما قطعاً محموله بنزین را بازپس خواهیم فرستاد و در مرز تحویل نخواهیم گرفت.

وی با اشاره به اینکه در شش مرحله، از بنزین وارداتی نمونه‌گیری و آنالیز می‌شود، گفت: در ابتدای خرید محصول تولید‌کننده نتیجه آزمایش بنزین و تطابق آن را با استاندارد یورو ۴ به ما تحویل می‌دهد و بعد از آن آزمایشگاه شخص ثالث که یک آزمایشگاه معتبر بین‌المللی است در ابتدای بارگیری بنزین و در مرحله بعد در زمان تخلیه بار بنزین وارداتی را آزمایش و گزارشی از وضعیت استاندارد آن به ما ارائه خواهد کرد.

معاون وزیر نفت افزود: بعد از تخلیه محموله، بار دیگر بنزین وارداتی توسط اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی که یک نهاد معتبر در این زمینه است از محموله نمونه‌گیری و آن را آزمایش می‌کند اما برای حصول اطمینان بیشتر بار دیگر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مؤسسه استاندارد نیز بنزین وارداتی را آنالیز می‌کنند.

کاظمی تصریح کرد: با وجود انجام شش مرحله آنالیز بنزین وارداتی و تطابق آن با مؤلفه‌های استاندارد یورو ۴ در صورت بروز اختلاف آزمایشگاه معتبر، پژوهشگاه صنعت نفت نیز این بنزین را آزمایش و نتیجه را اعلام می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش تأکید کرد: به نظر نمی‌رسد با طی شدن این مراحل جایی برای نگرانی باقی بماند. قطعاً اگر قرار بود واردات بنزین بر اساس استاندارد یورو ۴ نباشد اصلاً بر جایگزینی آن با شبه بنزین پتروشیمی‌ها اصرار نمی‌شد. به گفته کاظمی میزان بنزین وارداتی به کشور روزانه کمتر از ۵ میلیون لیتر است.

توزیع متمرکز بنزین یورو ۴ از فروردین ماه امسال

برخی از رسانه‌ها و نمایندگان مجلس سعی می‌کنند نشان دهند بحث آلایندگی بنزین پتروشیمی سیاسی است و دولت دهم نیز برای تولید بنزین یورو۴ اقدام کرده بود اما اکنون عنوان نمی‌شود. در این خصوص مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با بیان اینکه در بحث آلوده بودن بنزین پتروشیمی نتیجه آنالیز این شبه بنزین نشان دهنده واقعیت است و در صورت تقاضای مجلس جزئیات آن ارائه خواهد شد، گفت: بنزین پتروشیمی اصلاً بنزین نبود و به همین دلیل با هیچ یک از استاندارد‌های جهانی حتی با استاندارد یورو ۲ و یورو ۳ نیز هماهنگی نداشت، به همین دلیل نمی‌توان آن را حتی با بنزین وارداتی سال‌های قبل هم مقایسه کرد چه برسد به بنزین وارداتی یورو ۴.

کاظمی با تأیید اینکه بنزین یورو ۴ پالایشگاه اراک از سال ۹۱ در حال توزیع است گفت: تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه اراک طرحی مربوط به سال ۸۳ بود که بالاخره در سال ۹۱ شروع به تولید کرد و بدون آنکه بحث را سیاسی کنیم و به دولت‌ها ربط بدهیم باید توجه کنیم که این بنزین تا فروردین امسال با سایر بنزین‌ها مخلوط و بعد توزیع می‌شد. به همین دلیل نمی‌توانست در کاهش آلودگی هوای کلانشهرها مؤثر باشد اما ما با توزیع جداگانه آن توانستیم کیفیت هوای سه کلانشهر تهران، کرج و اراک را ارتقا دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در دولت گذشته بنزین یورو ۴ تولید شد اما مشکل آنجا بود که دولت نتوانست این بنزین را هدف دار و درست توزیع کند تا آلودگی کلانشهرها را کاهش دهد، ادامه داد: در حال حاضر روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ از پالایشگاه‌های اراک، اصفهان و تبریز تولید می‌شود که در کلانشهرهای تهران، اراک، کرج، تبریز، اصفهان و بخشی از شهر مشهد توزیع می‌کنیم.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: قطعاً در کاهش آلودگی هوای تهران حذف بنزین پتروشیمی و توزیع بنزین یورو ۴ مؤثر بوده است و این موضوع را سازمان محیط‌زیست نیز تأیید می‌کند.
کد مطلب : 94452