به گزارش عصر امروز به نقل از روابط عمومی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، در این مراسم، مجید نصراللهنژاد، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان تهران، با اشاره به مزایای استفاده از سیستم اسکنر جادهای، اظهار داشت: قبل از استفاده از این دستگاه، برداشت و مستندسازی عوارض ناشی از تغییرات آب و هوا و استهلاک تردد خودروها در آزادراهها و جادهها به صورت چشمی و محدود، انجام و به کل راه مورد ارزیابی تعمیم داده میشد که این امر ضریب خطای بالا در برآوردها داشت.
نصراللهنژاد اضافه کرد: قبلاً برداشت از عوارض سطحی یک جاده 100 کیلومتری به زمانی بیش از یک هفته نیاز داشت که اکنون به کمتر از دو ساعت تقلیل یافته است.
وی با بیان اینکه این دستگاه با شناسایی ترکها، شیارها، جای چرخ خودرو و از این قبیل توانسته است کمک مهمی به نگهداری جادههای کشور کند، افزود: اسکنر جادهای تاکنون با اسکن 100 کیلومتر مسیر در تهران امتحان خود را پس داده و از این به بعد نیز به صورت رسمی در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای به خدمت گرفته خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان تهران ادامه داد: برای حفاظت از راهها و مرمت و درزگیری آنها نیاز به مشخصات و نوع خرابیهای آن داریم که این دستگاه آن را به صورت دقیق مشخص و اطلاعات را به صورت طبقهبندی شده و با صرف زمان کمتری نسبت به قبل در اختیار ما قرار میدهد.
وی تاکید کرد: قرار است همه راههای شریانی کشور توسط این دستگاه بررسی شود.
نصراللهنژاد با اشاره به اینکه سامانه PMS سازمان راهداری و حملونقل راهداری نمیتواند، خرابیهای جاده را به ما نشان دهد، افزود: اسکنر جادهای شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک میتواند در این زمینه اطلاعات وضعیت جادههای کشور را به ما ارائه کرده و موجب صرفهجویی در منابع مالی شده و از تکرار و موازیکاری جلوگیری کند.
در ادامه این مراسم سعید صوفی، کارشناس بخش مهندسان مشاور شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز اظهار کرد: این دستگاه با پرتوافکن لیزری خود انواع خرابیها، ترکها، شیارهاف ناهمواریها و زبریهای جاده را برداشت کرده و توسط نرمافزار پردازش شده و در نهایت به شکل گزارشی از خرابیها ارائه میشود.
صوفی با بیان اینکه اسکنر جادهای با توجه به GPS و مسافتسنج خود قابلیت جانمایی دارد، افزود: این دستگاه هر 10 متر یک عکس برداشت کرده و سایر مشخصات راه را تشخیص میدهد؛ دستگاه مورد نظر با سرعت 96 کیلومتر بر ساعت و با دقت 1 میلیمتر تمام خرابیهای روسازی را به صورت پیوسته و بدون اختلال در ترافیک اندازه گیری می کند.
وی حذف خطای انسانی، برداشت خرابی کل محور راهها، عدم تداخل ترافیک با بررسی مورد نیاز، سرعت و دقت بالا و امنیت افراد فعال در این زمینه را از جمله مزایای این دستگاه خواند.
بنابراین گزارش اسکنر جادهای، دستگاهی است که به کمک فناوری لیزر، مکانیابی GPS و با سرعت 96 کیلومتر در ساعت امکان تصویربرداری از 19 نوع خرابی ترکها، نشستها، چالهها و شکافهای بهوجود آمده بر روی سطح آسفالت جادهها را امکانپذیر میکند که برای ارائه راهکار مناسب مرمت و نگهداری باید با دقت بررسی و اندازه گیری شوند.