توصيه به ديگران
۰
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۲
شاخه هاى حيا از نگاه پیامبر رحمت(ص)
پیامبر ما که خداوند متعال از ایشان نمونه و اسوه همه مسلمانان جهان نام برده است در سوره مبارکه الأنبياء آيه 107 سیمای پیامبرش(صلی الله علیه و آله) را چنین برای جهانیان با این فراز نمایان ساخته است وَما أَرسَلناكَ إِلّا رَحمَةً لِلعالَمينَ « ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.»
شاخه هاى حيا از نگاه پیامبر رحمت(ص)
Share/Save/Bookmark
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرً سوره مبارکه احزاب آیه 21
برای شما اگر به خدا و روز قيامت اميد می داريد و خدا را فراوان ياد می کنيد، شخص رسول الله مقتدای پسنديده ای است.

به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز شب میلاد با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد ابن عبد الله (صلی الله علیه و آله) می باشد تولد حضرتش بنابر بسياري از روايات در 17 ربيع الاول عام‌الفيل ( 570 م )، يا به روايتي 12 همان ماه در بوده است. پدر پيامبر‌(صلی الله علیه و آله)‌، عبدالله فرزند عبدالمطلب و مادرش آمنه دختر وهب و هر دو از قبيلة بزرگ قريش بودند.

پیامبر ما که خداوند متعال از ایشان نمونه و اسوه همه مسلمانان جهان نام برده است در سوره مبارکه الأنبياء آيه 107 سیمای پیامبرش(صلی الله علیه و آله) را چنین برای جهانیان با این فراز نمایان ساخته است وَما أَرسَلناكَ إِلّا رَحمَةً لِلعالَمينَ « ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.»

پیامبری که سیره و منش او برای یک انسان مسلمان حجت است و باید به آن تأسی کند، منظور از «سیره پیامبر» تمام اعمال، حرکات، سکنات، گفته‌ها و اوصاف نفسانی ایشان است که چون از طریق وحی انجام می‌گیرد، از این رو سنت و سیره آن حضرت حجت است، در نتیجه اطاعت از سنت و سیره اطاعت از خداوند است.

خداوند متعال در همین خصوص در قرآن کریم می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللهَ»، کسی که از پیامبر اطاعت کند، همانا اطاعت خداوند را کرده است، پس بنابراین این دو از هم جدا نخواهند بود، زیرا تمام آنچه را که حضرتش می فرمایند و انجام می‌دهند از ناحیه خداوند است و هرگز از روی هوی و هوس نیست، «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى»، هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید، آنچه آورده چیزی جز وحی نیست که به او وحی شده است، «إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما یُوحى»، تنها از آنچه به من وحی می‌شود پیروی می‌کنم.

لذا با نگاهی به مراحل مختلف زندگی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آنچه که از خلاصه زندگی پیش از بعثت ایشان به شواهد همه از مخالف گرفته تا موافق بدست می آید، عفت و پاکدامنی، امانت و صداقت، راستی و درستی، احسان و نیکی به بینوایان و زیردستان، تنفر از پلیدی‎های اخلاقی حاکم بر روزگار و بتان و بت‌پرستان را تشکیل می‌دهد.
 
اخلاق پسندیده و رفتار جوانمردانه و نیکویی که در پیامبر (صلی الله علیه و آله) دیده می‌شد و همگان را به ستایش و احترام وامی‌داشت، سبب گردید تا خداوند در قرآن ایشان را ستایش کرده و ایشان را صاحب خلق عظیم بداند و این همان نکته ای است که خود حضرتش یکی از دلایل مبعوث شدن به رسالت عنوان داشته اند.

رفتاری کریمانه با همه داشت، و خشم و خشنودی اش تنها به خاطر رضای پروردگارش بود. حیای آن حضرت قابل تو صیف نیست، زهد پیامبر صلی الله علیه و آله با احدی قابل مقایسه نمی باشد، فقیر و غنی در منظر آن حضرت هیچ تفاوتی با هم نداشتند مگر به تقوای الهی، همیشه حق بر زبان مبارکش جاری و لبخند بر لبام چون گوهرش شکوفا بود، متواضع ترین مردم بود، آن قدر مهربان و نازک دل بود که همه مردم مشتاق زیارت آن حضرت بودند.

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در هر مجلس وارد می شد، هیچ وقت صدر مجلس نمی نشست. اصلا مجلس پیامبر(صلی الله علیه و آله) بالا و پایین نداشت، دایره وار بود، هر کجا جا بود آنجا می نشست، بعضی از اهالی خارج که می آمدند و پیغامی داشتند می خواستند، پیامبر صلی الله علیه و آله را ببینند و بشناسند، می پرسیدند، پیامبر کجاست می گفتند: در مسجد است به مسجد که می آمدند، می دیدند مجلس حلقه ای است، نگاهی می کردند و می گفتند: «ایکم محمد» کدامتان محمدید؟ چون می دیدند، هیچ فرقی نمی کند همه یکنواختند. اینجا بالا و پایین ندارد دور هم نشستند رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می فرمود: بلی من محمد چه می گویی... و اینها تنا گوشه ای بود از اخلاق کریمانه و الهی پیامبر صلی الله علیه و آله ما.

چند روایت ناب از پیامبر اکرم(صلی الله و علیه و آله)
 
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم:
أمَّا الحَياءُ فَيَتَشَعَّبُ مِنهُ اللِّينُ، و الرّأفَةُ، و المُراقَبَةُ للّه  فِى السِّرِّ و العَلانيَةِ، و السَّلامَةُ، و اجتِنابُ الشَّرِّ، و البَشاشَةُ، و السَّماحَةُ، و الظَّفَرُ، و حُسنُ الثَّناءِ عَلَى المَرءِ فِى النّاسِ، فَهذا ما أصابَ العاقِلَ بِالحَياءِ، فَطُوبى لِمَن قَبِلَ نَصيحَةَ اللّه  و خافَ فَضيحَتَهُ؛

اما شاخه هاى حيا عبارتند از: نرمش، مهربانى، در نظر داشتن خدا در آشكار و نهان، سلامت، دورى از بدى، خوشرويى، گذشت، بخشندگى، پيروزى و خوشنامى در ميان مردم، اينها فوايدى است كه خردمند از حيا مى برد. خوشا بحال كسى كه نصيحت خدا را بپذيرد و از رسوايى خودش بترسد. تحف العقول ص 17

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: 
اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَ لكِن فِى الشَّبابِ اَحسَنُ ؛
 توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .  (كنز العمّال، ح 43542)
 
پيامبر اکــــرم صلى الله عليه و آله و سلم:
أَتَدرونَ مَا الغيبَةُ؟ قالوا اَللّه  وَرَسولُهُ أَعلَمُ، قالَ ذِكرُكَ أَخاكَ بِما يَكرَهُ قيلَ أَرَأَيتَ إِن كانَ فى أَخى ما أَقولُ؟ قالَ إِن كانَ فيهِ ما تَقولُ فَقَدِ اغتَبتُهُ وَإِن لَم يَكُن فيهِ ما تَقولُ فَقَد بَهَتَّهُ؛
 
آيا مى دانيد غيبت چيست؟ عرض كردند: خدا و پيامبر او بهتر مى دانند. فرمودند: اين كه از برادرت چيزى بگويى كه دوست ندارد. عرض شد: اگر آنچه مى گويم در برادرم بود چه؟ فرمودند: اگر آنچه مى گويى در او باشد، غيبتش كرده اى و اگر آنچه مى گويى در او نباشد، به او تهمت زده اى.  (الترغيب و الترهيب، ج3، ص515، ح31)
 
پيامبر خدا صلى‏ الله ‏عليه و ‏آله و سلّم :
 مَن لَم يَصبِر عَلى ذُلِ‏التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِيَ في ذُلِّ الجَهلِ أبَدا ؛ 
 
هر كس بر خوارى ساعتى دانش آموختن صبر نكند، براى هميشه در خوارى نادانى بماند . عوالي اللآلي : 1 / 285 / 135 منتخب ميزان الحكمة : 398
 
پيامبر (صلى‏ الله ‏عليه ‏و ‏آله) : إذا اَحَبَّ أحَدُكُم أن يُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلْيَقرَأ القُرآنَ ؛ 
 
هرگاه فردى از شما دوست داشته باشد كه با پروردگارش سخن بگويد، قرآن بخواند.
 [ ميزان الحكمه ، ح 16497]
کد مطلب : 183491