توصيه به ديگران
۰
جمعه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۱۱
مبعث یعنی، ترویج فضائل اخلاقی و رسیدن به صفات متعالی انسانی
در روایت مشهوری که از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) آمده است آن حضرت به زیبایی دلیل بعثت خود را چنین فرموده اند: «إنّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخْلاقِ؛ من برای اکمال و بست زیباییهای اخلاقی مبعوث شده ­ام.»
مبعث یعنی، ترویج فضائل اخلاقی و رسیدن به صفات متعالی انسانی
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس تاریخ و حماسه عصر امروز، بر طبق نقل علماى شيعه و روايات صحيح، بيست و هفت روز از ماه رجب گذشته بود و رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلم)  در غار «حرا» به عبادت مشغول بود، که از سوی باریتعالی به مقام نبوت انتخاب گردید.

بنا بر این گزارش، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، طبق رسم خویش چند روزی بود که برای عبادت و تفکر به غار حرا آمده بودند. در روز بیست و هفتم ماه رجب بود که جبرئیل به سوی ایشان نازل شد. او بازوی پیامبر را گرفت و تکان داد و گفت: ای محمد بخوان. پیامبر فرمود: چه بخوانم؟ جبرئیل آیات آغازین سوره علق را از جانب خداوند نازل نمود:
"بسم الله الرحمن الرحیم. اقرأ باسم ربک الذی خلق. خلق الانسان من علق. اقرأ و ربک الاکرم... به نام خداوند بخشنده مهربان. بخوان به نام پروردگارت که بیافرید. آدمی را از علق بیافرید. بخوان و پروردگار تو ارجمندترین است..." و چنین پیامبر به مقام نبوت رسید.

در تاریخ بشریت و در هنگامه بعثت خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی (صلّی الله علیه و آله و سلم) جهان در اوج انحطاط اخلاقی و بحران عمیق معنوی قرار داشت. و در این میان باید گفت منطقة حجاز و به ویژه شهر مکه چون همانند حال حاضر، با حکفرمانانی جاهل و نادان و شهوت پرست از منظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، به پایین­ ترین و بدترین سطح نزول یافته بود.

اعراب جاهل در مقابل چوبهای خشک و سنگ های بدست بشر تراشیده که به صورت بت درست شده بود به عبادت مشغول بوده و اهالی شهر مکه در مقابل آن اجسام بی­جان قربانیها کرده و استمداد می­ طلبیدند، که هر انسان فهمیده و عاقلی را به تعجب و تأسف فرو می برد.

خداوند متعال در آیات 151 و 152 سوره مبارکه انعام به برخی از ناهنجاریها و آداب غیر انسانی و جاهلانة آن روز اعراب اشاره کرده و به لسانی زیبا مهمترین هدف از بعثت نبی مکرم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلم) را بیان داشته است.

به گزارش خبرنگار ما ترویج فضائل اخلاقی و رسیدن به صفات متعالی انسانی، یکی از مهمترین علل وانگیزه ­های بعثت انبیاء الهی است. اگر مروری اجمالی به آموزه­های پیامبر رحمت و مبشر امت داشته باشیم متوجه خواهیم شد که گفتارها و رفتارهای آن حضرت مملو از سفارشهای اخلاقی و تربیتی است.
 
در روایت مشهوری که از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) آمده است آن حضرت به زیبایی دلیل بعثت خود را چنین فرموده اند: «إنّما بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الاَخْلاقِ؛ من برای اکمال و بست زیباییهای اخلاقی مبعوث شده ­ام.»

آن حضرت که خود دارای کامل­ترین صفات اخلاقی و عادات پسندیده و آداب برجسته انسانی بودند برترین هدف بعثت را چنین زیبا به تصویر کشیده است هدفی که متاسفانه پس از پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) از سوی برخی از جاهلین امت به فراموشی سپرده شده است.

و می توان هشدار امیر مؤمنان حضرت علی (علیه السلام) را به مسلمان نماهای امروزی یادآور نمود. آن حضرت در توضیح فلسفه بعثت پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلم) بر این نکته تأکید کرده و آن را به عنوان انقلاب ارزشها مطرح می ­کند و از اینکه مسلمانان به انحراف کشیده شوند چنین هشدار داده و می­ فرماید: «ألا وَإنّ بَلیَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَیئَتِها یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبیَّهُ ـ صلّی الله علیه و آله ـ وَالَّذی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً وَلَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَلَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ حَتّی یَعُودَ أسْفَلُکُمْ أعْلاکُمْ وَأعْلاکُمْ أسْفَلَکُمْ؛ آگاه باشید تیره روزیها و فتنه­ های شما همانند عصر قبل از بعثت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلم) بار دیگر روی آورده است. سوگند به خدائی که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلم) را به حق مبعوث کرد، سخت آزمایش خواهید شد و چون دانه ­هائی که در غربال ریزند یا غذائی که دردیگ گذارند، زیر و رو خواهید شد تا اینکه پائین شما به بالا، و بالای شما به پائین بیاید...»
کد مطلب : 118410