رئیس بندر ایلات از بنادر استراتژیک برای رژیم صهیونیستی در جنوب سرزمینهای اشغالی با اذعان به شش ماه تعطیلی این بندر آمریکا را در برابر حوثیها ضعیف و ناتوان توصیف کرد.
به گزارش عصر امروز «اسرائیل و کشورهای ائتلاف آمریکایی-انگلیسی-اروپایی ثابت کرده اند که می ترسند، ضعیف و مردد هستند و حوثیها بیش از پیش سرشان را بالا میگیرند»، این را رئیس اجرایی بندر ایلات گفته است.
گیدئون گلبر در گفتوگو با روزنامه اقتصادی کالکالیست رژیم صهیونیستی گفت: به دلیل حملات در دریای سرخ، نزدیک به 6 ماه است که هیچ فعالیتی در این بندر وجود ندارد.
وی افزود: شرکتهای کشتیرانی به توانایی ائتلاف دریایی آمریکا-انگلیس-غرب برای حفاظت از کشتیها در صورت حرکت به سمت ایلات اعتماد ندارند و هیچکس حاضر نیست این ریسک را بپذیرد.
گلبر گفت: فکر نمیکنم بدون مسیر دریای سرخ بتوانیم زندگی کنیم، زیرا بسیاری از کشتیها حتی به اشدود و عقبه هم نمیرسند.(بندر اِشدود بزرگترین بندر رژیم صهیونیستی است و بیش از ۶۰٪ تمامی واردات این رژیم از طریق بندر اِشدود انجام میگیرد و عَقَبه در جنوب غربی کشور اردن که تنها بندر این کشور نیز هست.
با منطقهٔ ایلات اسرائیل هممرز است و هر دو بر دهانهٔ خلیج عقبه قرار گرفتهاند.(خلیج عَقَبه یا خلیج ایلات، نام خلیج بزرگی است در دریای سرخ که میان صحرای سینا در غرب و شبه جزیره عربستان در شرق قرار دارد. فلسطین اشغالی، عربستان، مصر و اردن از همسایگان این خلیج هستند).
رئیس اجرایی بندر ایلات تصریح کرد، محاصره دریای اسرائیل از سوی یمنیها باعث ضرر ماهیانه بندر می شود در حالی که بندر ایلات یک زیرساخت بزرگ برای انتقال کالاست نه فروشگاهی که کالاهای مصرفی یا پوشاک می فروشد.
به دنبال تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه نیروهای مسلح یمن به پشتیبانی از ملت مظلوم فلسطین با کشتیهای مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ به مقابله برخاستند و به دنبال آن ائتلاف آمریکایی-انگلیسی برای مقابله با یمنیها تشکیل شد که آن هم نتوانست دفاع یمنیها از ملت فلسطین را متوقف کند.
دولت صنعاء تاکید کرده که تا پایان تجاوز و محاصره علیه نوار غزه به عملیات نظامی علیه کشتیهای مرتبط با اسرائیل و آمریکا در دریای سرخ ادامه میدهند.
گلبر گفت: متأسفانه از اواخر آبان تا امروز فقط 2-3 کشتی بارگیری شده وارد بندر شده است. ما از 6 تا 10 میلیون شکل در ماه ضرر میکنیم.
وی افزود: امیدواریم جنگی در شمال(با حزب الله) درنگیرد وگرنه موشکهای آنها به بنادر حیفا و اشدود خواهد رسید. آن وقت محاصره دریایی اسرائیل تشدید میشود همین حالا باید برای رفع محاصره ایلات کار شود.
رئیس بندر ایلات که بندر اصلی برای واردات خودروهای خارجی به رژیم صهیونیستی است، گفت: : در سال 2022 166 هزار خودرو و در سال 2023 150 هزار خودرو در بندر ایلات تخلیه شد و از ابتدای سال 2024 تاکنون هیچ خودرویی تخلیه نشده است.
گلبر گفت: خودروهایی که در بندر اشدود تخلیه میشوند 400 دلار گرانتر از همانهایی است که قبلا در بندر ایلات تخلیه میشدند.
بندر ایلات در جنوب صحرای نقب و مهمترین شهر این منطقه یکی از شهرهای توریستی رژیم صهیونیستی است و بندرگاه کشتیها و محل واردات نفت خام اسرائیل غالبا از مصر، کویت و عربستان و کالاها از شرق آسیا است و حملات پهپادی و راکتی یمنیها به ایلات و تقابل آنها با کشتیهای اسرائیلی عازم ایلات موجب فلج شدن فعالیت این بندر شده است تا جایی که به عقیده کارشناسان و مسئولین برنامه ایجاد یک کریدور زمینی با هند و کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات تا اروپا به دنبال ناامن شدن ایلات لغو خواهد شد.