توصيه به ديگران
۰
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۱
فیلم " کمین" با داستانی زیبا از اقتدار و توانایی علمی و اطلاعاتی ملت ایران
در مجموع صرف نظر از تمامی ضعفهای موجود در این اثر، شاید کمین را بتوان یک اثر محترم از حیث بازیگری دانست؛ اثری که شهوت برانگیز نبوده و بازیگران در آن از پوشش و رفتاری مناسب برخوردار و بدور از الفاظ رکیک و استعمال گسترده ی دخانیات و ... انسانهای خیر و شر را در منظر بیننده تفکیک نموده و با وجود بیروحی فیلمنامه، توانسته اند با فیلمبرداری مناسب هیجان و تعلیقی نسبی را به مخاطبان خود انتقال دهد.
فیلم " کمین" با داستانی زیبا از اقتدار و توانایی علمی و اطلاعاتی ملت ایران
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز فیلم سینمایی کمین عنوانی تکراری و البته سفارشی برای یک تله فیلم به ظاهر سینمایی است. تله فیلمی که با وجود برخورداری از جذابیت و اصالت داستانی، فاقد فیلمنامهای مناسب و هم شان بوده و از این جهت صاحبان اثر آن را به شکلی بدقواره در ۱۲۰ دقیقه طول داده و با پُرحرفی، درصدد جبران ضعف دراماتیک اثر برآمده اند.

بنا بر این گزارش بر این اساس کمین داستانی زیبا از اقتدار و توانایی علمی و اطلاعاتی ملت ایران است که در فیلمنامه ای بدقواره تنظیم شده است؛ داستانی شکوهمند از اقتدار و توانایی ملت ایران در تسخیر قُلل و بومی سازی علم و فناوری روز جهانی که اسباب طمع مستکبرین را فراهم نموده و اقدامات سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی و برنامه ریزی آنها را در راستای حذف این توانمندی موجب گردیده است. اقداماتی که در مصاف با مدافعان حریم کشور همواره ابتر مانده و اشراف همراه با صیانت و حفاظت امنیتی و اطلاعاتی کشور، خنثی کننده ی برنامه های مستکبرین در تقابل با دستاوردهای علمی ایران اسلامی می باشد.

از این جهت کمین داستان همیشه جذابی است که به روایت یکی از این قسم عملیاتهای تقابلی اطلاعاتی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی با سرویسهای غربی و اسراییلی می پردازد؛ داستانی زیبا که به جهت عدم دقت مناسب در تنظیم فیلمنامه و رعایت اصول اولیه ی دراماتیک، صورتی کاملا سفارشی را به سینمایی داده و موجب شده تا این اثر در مقام تله فیلمی پُرحرف و مصنوعی، نزول مرتبه پیدا نماید.

کمین با روایت غیر منطقی یک داستان فرعی نسبتا طولانی آغاز میشود که طی آن فردی به عنوان عامل اصلی یک شبکه ی دارویی، که تحت نظر مخفی ماموران امنیتی است، در دفترکارش توسط جماعتی مجهول کشته می شود و پس از آن ماموران سرخورده نیز با طرح نقشه ی زنده بودن مضروب و بستری بودن او در بیمارستان، ضاربان را به دام میاندازند؛ این روایت اگر چه فاقد هر گونه منطق روایی است، اما در نهایت موجب می شود تا مخاطب با شخصیتهای اصلی اطلاعاتی و امنیتی داستان و شیوه ی عمل و نوع کار آنها آشنا شده و جهت شنیدن داستان اصلی آماده شود.

بنابر این داستان اصلی با رفتن فرمانده به سرکار و مرخصی دو مامور دیگر جهت خوردن غذا آغاز می شود؛ داستانی که با حرافی کلیشه ای فرمانده بر دور میز عملیات دفترش آغاز و با قرائت حکم ماموریت جدید ادامه پیدا می کند؛ ماموریتی از بالا که در قالب حفاظت فیزکی پرفسور محمد رسولی محقق ارشد پژوهشکده ایران ژنتیک و صیانت از دستاوردهای تحقیقاتی او در علم ژنتیک تعریف و تشریح می شود.

البته در این میان داستان به صورتی کاملا کلیشه ای از وجه ی سه بعدی برخوردار می گردد و در قالب پرفسور، مریم دختر او و دکتر رستگار به عنوان جاسوس و نفوذی سازمان اطلاعاتی اسراییل ادامه پیدا می کند تا طبق معمول دکتر رستگار برای به دست آوردن تحقیقات پرفسور، ابتدا از مریم خواستگاری نموده و پس از عدم توفیق، اقدام به تهدید مسلحانه و گروگانگیری پرفسو نماید که در نهایت منجر به شناسایی و دستگیری او می شود.

در مجموع صرف نظر از تمامی ضعفهای موجود در این اثر، شاید کمین را بتوان یک اثر محترم از حیث بازیگری دانست؛ اثری که شهوت برانگیز نبوده و بازیگران در آن از پوشش و رفتاری مناسب برخوردار و بدور از الفاظ رکیک و استعمال گسترده ی دخانیات و ... انسانهای خیر و شر را در منظر بیننده تفکیک نموده و با وجود بیروحی فیلمنامه، توانسته اند با فیلمبرداری مناسب هیجان و تعلیقی نسبی را به مخاطبان خود انتقال دهد.
کد مطلب : 92272