توصيه به ديگران
۰
دوشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۷
عجالتا شما آلوده نباشید!
یکی از مشکلات رسانه ملی جذب مخاطب است. این رسانه عریض و طویل با وجود در اختیار داشتن انحصاری پخش برنامه های سمعی و بصری به شکل رادیو و تلویزیون اما بازهم در جذب و نگهداری مخاطب موفق نبوده است.
عجالتا شما آلوده نباشید!
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس سیاسی عصر امروز از ترفند های رسانه ملی اعم از رادیو و تلویزیون برای جذب مخاطب طی سال های گذشته تقلید کورکورانه از شبکه های غربی است و در این راه آنچنان دقتی به خرج داده که نه تنها محتوا را بلکه دکور و ادبیات و مابقی ماجرا را هم، به رنگ رسانه های غربی درآورده است، اما آنچه رخ نداد جذب مخاطب بود!
 
بنا بر این گزارش برنامه های موسیقی زده و ترویج آن توسط بزرگترین دانشگاه عمومی کشور، برنامه ای برای الکی خوش ها و مسخره بازی های جلف و بی مزه هم نتوانست در این دایره کاری از پیش ببرد. 
 
سریال های عاشقانه و دختر، پسری و در پی آن اختلاط و مخدوش شدن مرزهای محرم و نامحرم، تمسخر مذهبی های به اصطلاح بی اعتقاد و تخریب چهره دین و دیانت هم نتوانست گرم کننده بازار رسانه باشد. 
 
مثلا در همین سریال های تابستانی، دختری فراری از خانه در گیرو دار طمع کاری ها در شهر وسوسه ها قرار می گیرد و دختری فراری که در نهایت قهرمان سریال می شود قهرمانی که در رهگذر سریال با پسران نامحرم خلوت هم می کند بدون هیچ ابایی! با مردان غریبه در ساختمانی در بسته تنها می شود و در نهایت سرفرازانه به دیار خود بر می گردد آن هم با خروارها پول مفت! از عاشقی دلباخته. در این سریال تک و توک چادری هایش از قشر ضعیف و بدبخت نشان داده که یا مشغول کلفتی اند و یا دربدر یه لقمه نون! در سریال دیگر که تنها چادری اش فردی عصبی مزاج است، مذهبی های فیلم را آدم های ساده لوح که براحتی دور زده می شوند و در کل قصه عشق و عاشقی در این سریال از جوان ها به پیرمردهای فیلم نیز سرایت کرد تا جذابیت آفرین باشد! 
 
جالب اینجاست که عبور نرم از ارزش های دینی نیز نتوانست ارمغانی در جذب مخاطب داشته باشد. مثلا راه اندازی برنامه های گفتگو محور چهره به چهره با جنسیت های متضاد! مجری مرد برای مهمان زن و بلعکس. یا پخش آهنگ هایی که محل اشکال است. در این بین اتفاق های دیگری هم رخ داد. مثلا خالی بندی جای دروغگویی، عالی در جواب حالتون چطوره جای الحمدالله، عدم احترام به پدر و مادر و بزرگترها جای احترام، مصرف گرایی شدید جای قناعت، مانتو جای چادر، دودوزه بازی جای صداقت و به همین ترتیب بسیاری از ارزش های اسلامی به بهانه جذب مخاطب له شد و البته مخاطبی هم نیامد که نیامد!
 
اسیر شدن متولیان رسانه ملی در گردونه بی سرو ته جذب مخاطب و هدف غایی شدنش، نه تنها عوارضی مثل ذائقه سازی برای ماهواره و شبکه های اجتماعی آنچنانی داشت بلکه باعث شد ماموریت اصلی رسانه ملی که همان تربیت و رشد فضایل اخلاقی در جامعه است به فراموشی سپرده شود.
 
انقلابی گری، عدالت خواهی، قناعت، صداقت، ظلم ستیزی، دغدغه محرومین داشتن، ایثار، گذشت از جمله مواردی است که در مسابقه بی دروپیکر جذب مخاطب گم شده است. اگر در روزگاری که مردم در گیرودار مشکلاتی از جنس اقتصاد و فرهنگ هستند رسانه با آن ها همنوایی می کرد.
 
اگر مشکلات مردم در دستگاه های مختلف اعم از مالیاتی و درمانی و بانکی و بیمه ای و .... به شیوه ای مناسب در رسانه بیان می شد. اگر رسانه دریچه ایی برای عبور از بیکاری و رکود می شد. اگر صرفا زندگی پایتخت نشینان آن هم درصدی بالانشین رسانه را تسخیر نمی کرد و زندگی با حلاوت و شیرین روستایی هم سهمی داشت و... هزارو یک اما و اگر دیگر امروز نه تنها مشکل مخاطب نداشتیم بلکه رسانه حقیقتا به عنوان دانشگاه عمومی نقش آفرینی می کرد.
 
این جمله به یاد ماندنی و حکیمانه امام راحل خطاب به کسانی که در ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به بهانه جذب مخاطب بدنبال پخش موسیقی از صداوسیما بودند می تواند حسن ختام خوبی بر این وجیزه باشد. ایشان می فرمایند "این که می گویند اگر چنانچه موسیقی در رادیو نباشد آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند بگذارید از جای دیگر بگیرند. شما عجالتا آلوده مباشید آنها کم کم برمی گردند به اینجا. این عذر نیست که اگر موسیقی نباشد در رادیو آنها می روند از جای دیگر موسیقی می گیرند حالا اگر از جای دیگر می گیرند آیا ما باید به آنها موسیقی بدهیم! ما باید خیانت کنیم! موسیقی خیانت است به یک مملکت و خیانت است به جوانهای ما این موسیقی را حذفش کنید آن را به طور کلی عوض کنید و یک چیز دیگری بگذارید که آموزنده باشد."
کد مطلب : 216905