توصيه به ديگران
۰
شنبه ۵ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۲
تقویت روحیه نظارت پذیری و ارزشیابی
این‌که یک مجاهد با تمام توان و قدرت مشغول انجام فعالیتی می‌شود و در تمام مراحل کار، خدا را ناظر به رفتارش ببیند، هرگز کم کاری و تنبلی معنا پیدا نمی‌کند.
تقویت روحیه نظارت پذیری و ارزشیابی
Share/Save/Bookmark
به گزارش عصر امروز، متن زیر گزیده‌ای از کتاب سوژه‌های سخن ۱۰ (سبک زندگی مجاهدانه) حجت الاسلام ماندگاری که در ادامه می خوانید.

 
الف: نظارت پذیری آسمانی

 
این‌که انسان علاوه بر انگیزه‌های شخصی و اجتماعی بتواند نیرویی فراتر را ناظر بر اعمال و عملکرد خود قرار دهد، آن هم ناظری که همه جا هست و همه جا را می‌بیند و فراری از حکومتش نیست، قطعا عملکرد مثبت و فعال‌تری را به نمایش خواهد گذاشت؛ لذا یکی از تفاوت‌های زندگی مجاهدانه با غیر آن در همین ناظر دانستن خداوند است.

 
این‌که یک مجاهد با تمام توان و قدرت مشغول انجام فعالیتی می‌شود و در تمام مراحل کار، هشت دوربین الهی [۱] را ناظر به رفتارش ببیند، هرگز کم کاری و تنبلی معنا پیدا نمی‌کند. 

 
«ألَم یَعلَم بِأنّ اللّه یَری ؛ 

آیا انسان نمی‌داند که خداوند همه اعمالش را می‌بیند؟»[علق، ۱۴] 

 
«یَعلَم خائِنَة الاَعیُن و ما تُخفِی الصُّدور؛ 

خداوند چشم‌هایی را که به خیانت گردش می‌کند، می‌داند و بر آنچه در سینه‌ها پنهان است، آگاه می‌باشد.» [مؤمن، ۱۹] 

 
ب: ارزشیابی، محاسبه نفس، مراقبه شخصی و فردی

 
قطعاً یکی از مهم‌ترین مراحل موفقیت و رشد، محاسبه و نقد و بررسی عملکردها است که در لسان روایات با تعبیر محاسبه از آن یاد شده است. 

 
هر مجاهدی برای کسب موفقیت و رشد در مسیر مجاهدت و دوری از تنبلی نیاز به محاسبه عملکرد خود و ارزیابی آن دارد.

 
امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: 

«مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ و َمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛ 

آن کسی که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسی که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است.» 

[نهج البلاغه، ص ۵۰۶] 

 
همچنین امام کاظم علیه السلام می‌فرمایند: 

«لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ یُحاسِبْ نَفْسَهُ فی کُلِّ یَوْمٍ فَاِنْ عَمِلَ خَیْرا اسْتَزادَ اللّه َ مِنْهُ وَ حَمِدَ اللّه َ عَلَیْهِ وَ اِنْ عَمِلَ شَیْئا شَرّا اسْتَغْفَرَ اللّه َ وَ تابَ اِلَیْهِ؛ 

از ما نیست کسی که هر روز اعمال خود را محاسبه نکند تا اگر نیکی کرده از خدا بخواهد بیشتر نیکی کند و خدا را بر آن سپاس گوید و اگر بدی کرده از خدا آمرزش بخواهد و توبه نماید.»

 [الاختصاص ص ۲۶ و ص ۲۷]

 
 ج: ناامید نشدن از شکست‌ها و مغرور نشدن به پیروزی‌ها

 
سومین نکته در این مرحله، مغرور نشدن به موفقیت‌ها و ناامید نشدن از شکست‌ها است. انسانی که قصد دارد با «سبک زندگی مجاهدانه» زندگی کند باید در مشکلات و سختی‌ها به لطف و عنایت الهی امیدوار باشد و دست از تلاش و کوشش نکشد.

 
چه بسیار مردمی که به دلیل در نظر نگرفتن وعده‌ها و سنت‌های الهی، دست از کار و تلاش کشیدند، راحت طلبی را برگزیدند و از رسیدن به اهداف بلندشان منصرف شدند.

 
امام حسین علیه السلام با تکیه به همین وعده‌ها و سنت‌های [۲] الهی بود که پا در کار زار کربلا گذاشت و نتیجه آن شد که: 

«إِنَ لِقَتْلِ  الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَد؛ 

همانا در قتل حسین علیه السلام حرارتی در قلوب مومنین است که هیچ‌گاه سرد نمی‌شود.» [مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۰، ۳۱۸، ۴۹] 

 
پیروزی سیدالشهدا علیه السلام با تکیه به سنت‌های الهی بود نه جنگ و غلبه بر دشمن.

 
از طرفی خودباوری بیش از اندازه و غرور، سبب کوتاهی و کم کاری می‌شود. چون انسان خود را مستغنی و بی‌نیاز می‌بیند و در این حالت نیازی به تلاش و فعالیت احساس نمی‌کند.

 
در این حالت باید با یادآوری خداوند که «فعّال لما یشاء» است بدانیم  بدون عنایت او موفقیتی نیست و هر چه داریم از لطف اوست. لذا می‌بینیم وقتی خبر موفقیت بزرگ رزمندگان اسلام در باز پس گیری شهر خرمشهر را به حضرت امام رحمت‌الله علیه می‌دهند، ایشان برای این که رزمندگان و مردم را متوجه قدرت الهی بکنند در جمله‌ای حکیمانه می‌فرمایند: «خرمشهر را خدا آزاد کرد.»

 
این همان درسی است که امام حسین علیه السلام در لحظه لحظه عاشورا به ما دادند و در سخنان و خطبه‌ها بر آن تاکید داشتند.

 
[۱] در آیات قرآن به هشت ناظر الهی اشاره شده است: خدا، پیامبر، امامان، زمین، زمان، ملائک، شهدا، جوارح

 
[۲] برخی از سنت‌های الهی که در قرآن به آن اشاره شده است: 

-محمد، ۷. ان تنصر الله ینصرکم و یثبت اقدامکم.  

-انفال، ۲۹. ان تتقوا الله یجعل لکم فرقانا. 

-طلاق، ۲. و من یتق الله یجعل له مخرجا.  

-حجر، ۹. انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون
کد مطلب : 194324