توصيه به ديگران
۰
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۷
اقتصاد دیجیتال استراتژی یا فناوری؟
امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) و حرکت سریع بسوی جهان دیجیتالی و داشتن بازاری وسیع، بکار گیری فناوری نوین مالی و توجه جریان عظیم داده در عرصه کسب و کار طبق آمار مراکز معتبر، سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد دنیا تا سال 2020 حدود 25 درصد خواهد بود.
اقتصاد دیجیتال استراتژی یا فناوری؟
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز امروزه با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات(ICT) و حرکت سریع بسوی جهان دیجیتالی و داشتن بازاری وسیع، بکار گیری فناوری نوین مالی و توجه جریان عظیم داده در عرصه کسب و کار طبق آمار مراکز معتبر، سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد دنیا تا سال 2020 حدود 25 درصد خواهد بود.

بطور گسترده رشد اقتصاد دیجیتال تاثیرات فراوانی به کل اقتصاد ها ونهاد ها و سازمان ها و افراد گذاشته است.

در جوامع و اقتصاد کشور ها، شبکه ها تاثیرات زیادی را بر اقتصاد و زندگی افراد گذاشته اند و اصلاح شبکه محوری موضوعی کلیدی و مهم در اقتصاد شده است و داده های عظیم،محاسبات ابری و اینترنت اشیاء را بوجود آورده اند وتفکر و اقتصاد جوامع نیز حول آن ها شکل گرفته است.

حرکت بسوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی و به عبارت دیگر با توجه وبکارگیری محورها و شاخص های اقتصاد مقاومتی در کشورما امکان پذیر است، چراکه اقتصاد دیجیتال ( اینترنتی) ارتباط و پیوند مستقیم ومستحکم با موضوع اقتصاد مقاومتی و تولید کالاهای داخل دارد، بطور مثال می توان با نیروی انسانی خلاق  و توانمند حدود 90 درصد از نیاز های نرم افزاری کشور را در داخل تولید کنیم.

 اقتصاد دیجیتال دو قابلیت مهم شفافیت وسلامت را در اقتصاد دربر می گیرد واز مزایای مهم آن رقابتی شدن اقتصاد واشتراک گذاری است.

اقتصاد دیجیتال مبتنی بر فناوری اطلاعات و نوآوری آن ونفوذ فناوری در کسب وکار بوده وبا سرعت بالا وغیر قابل تصور به پیش می رود. وبه عبارتی نقش کلیدی وزیر ساخت توسعه اقتصاد دیجیتال،فناوری اطلاعات است.

با کمک ابزار های اقتصاد دیجیتال می توان به اشتغال زایی، رشد تولید ناخالص داخلی کشور، کنترل تورم، افزایش بهره وری دراقتصاد کشور دست یافت. 

 بطور نمونه از برخی موانع اجرای اقتصاد دیجیتال درکشور می توان به زیر ساخت ارتباطی مناسب ومرتبط با فرهنگ بومی کشور،سرویس ها، خدمات  اشاره کرد.
لذا لزوم اتخاذ رویکرد راهبردی به تحول دیجیتال کشور و همچنین بخش ICT  کشور ضروری اجتناب ناپذیر می باشد. در این راستا اقتصاد دیجیتالی در حوزه استارت آپ ها بدلیل داشتن سیستم های مناسب در سال های اخیر به خوبی فراهم شده است توانسته است رشد خوبی داشته باشد.

روند پرشتاب تحولات جهانی در حوزه فناوری، نظام بانکی کشور ها را تحت تاثیر قرارداده و لزوم نوآوری در عرصه خدمات فناوری مالی را نیز بیش از بیش پررنگ تر کرده است.

یکی از ابعاد مهم دیجیتال شدن موسسات مالی و بانک ها،سبک سازی و چابک سازی فرایند ها ورویه ها است

چشم انداز رقابتی وتقاضاهای دیجیتال فزاینده مشتریان موجب می شود که موسسات مالی به سمت استراتژی های جامع تر ومتنوع تر روی آورند. در این راستا تمرکز ها به سمت بهبود تجربه مشتری، خودکارسازی امنیت گرایش پیدا کرده است و قابلیت های هوش مصنوعی ازمراحل برنامه ریزی به اسقرار می رود. این امکان سبب می گردد که خدمات پیچیده تری در خارج از شعب قابل انجام باشند.  لذا در حرکت سازمان به سمت دیجیتالی سازی وجود فرهنگ سازی مناسب می بایست مورد توجه فرار گیرد.

در خاتمه بیان می گردد بزرگترین مشخصه اقتصاد دیجیتال این است که با حداقل هزینه وسرمایه می توان به دو قابلیت رشد وپیشرفت دست یافت واین تحول مهم میسر نمی گردد مگر با آماده سازی وهمراه سازی نیروی انسانی توانمند، چابک و با آینده نگر و ترسیم نقشه استراتژی مشخص، که بتواند در این مسیر ضامن موفقیت این تحول باشد.در این راستا قاون گذاری و وضع  مقررات مورد نیاز برای گسترش فناوری نو ظهور مالی در صنعت بانکداری، همگام با سرعت تغییرات از الزامات می باشد.
فرزاد رمضانی راد، دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت دولتی، متخصص در حوزه  فناوری اطلاعات
کد مطلب : 246263