توصيه به ديگران
۰
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۴
یک رفتار شناس مطرح کرد:
"وابستگی" هدف مافیای اقتصادی جنگ نرم است
به کار گیری اقتصاد مقاومتی اصلی ترین راهکار مبارزه با مصرف گرایی
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: تغییرات سبک زندگی باعث بروز روندهای تمایزی و مصرف گرایی شده است و اصلی ترین راهکار مبارزه با این روحیه اسراف و مصرف زدگی در جامعه به کار گیری رهنمودهای اقتصادی مقام معظم رهبری و به کار گیری اقتصاد مقاومتی است.
"وابستگی" هدف مافیای اقتصادی جنگ نرم است
Share/Save/Bookmark
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز مصرف‌ گرایی، اصالت دادن به مصرف و هدف قرار دادن رفاه و دارایی ‌های مادی است؛ طی چند دهه گذشته مصرف و مصرف گرایی در میان جوامع مختلف انسانی رشد فزاینده ای داشته است و بسیاری برای رسیدن به آن سخت کار می کنند تا بتوانند منبع مالی مورد نیاز خود برای مصرف زدگی را تامین کنند. این رفتار آنچنان در میان جوامع نهادینه شده است که عده ای مصرف گرایی را افتخار خود می دانند.

بنا بر این گزارش اما مصرف ‌گرایی آثار و تبعات  متعددی در جامعه به جای می گذارد که به لحاظ  اقتصادی، سیاسی، روانی و به ویژه جامعه ‌شناختی در جامعه تاثیر خود را نشان می دهد. از آثار جامعه ‌شناختی
متاسفانه امروزه بر اساس تبلیغات محیطی و رسانه ای، مصرف گرایی یکی از ارکان رفتار های اقتصادی و اجتماعی افراد گردیده و از نگاه رفتار شناسی چشم و هم چشمی و رقابت های غیر منطقی همچنین روحیه اشراف زدگی باعث تسریع روند مصرف گرایی و افزایش آمار آن شده است.
مصرف ‌گرایی می‌توان به تبدیل ثروت به مصرف و ارزش و غلبه آن بر دیگر ارزش‌ها، نمایش ثروت، شکاف طبقاتی و نابرابری اجتماعی و احساس محرومیت را نام برد.

برای بررسی بیشتر این رفتار با دکتر«مجید ابهری» جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به گفتگو نشسته ایم این گفتگو را پیش رو دارید.

*عصر امروز: آقای دکتر ابهری بفرمایید چرا مصرف گرایی در جامعه امروزی برای عده ای افتخار شده است؟

با توجه به اینکه سبک زندگی مبنای بسیاری از رفتار های فردی و اجتماعی ما است، تغییرات آن باعث بروز روندهای تمایزی در رفتار های یاد شده می گردد. متاسفانه امروزه بر اساس تبلیغات محیطی و رسانه ای، مصرف گرایی یکی از ارکان رفتار های اقتصادی و اجتماعی افراد گردیده و از نگاه رفتار شناسی چشم و هم چشمی و رقابت های غیر منطقی همچنین روحیه اشراف زدگی باعث تسریع روند مصرف گرایی و افزایش آمار آن شده است. 

از طرفی مصارف غیر ضروری به واسطه حضور در فروشگاه های بزرگ به سبک خارجی یکی از دلایل اصلی رشد مصرف گرایی است؛ تنوع کالا، تعدد اقلام مورد نیاز و رنگ و وارنگی و زرق و برق کالاهای مصرفی  برسرعت این روند افزوده است.

مصرف گرایی تقلیدی از سبک زندگی غربی است و با ترویج این رفتار در میان جامعه ما و
آنچه مسلم است در ترویج مصرف گرایی در جامعه ایرانی دست دشمنان در کار است.
رشد روز افزون آن؛ امروز این رفتار به یک افتخار مبدل شده است.

*عصر امروز: رفتار مصرف زدگی را با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی چطور تحلیل می کنید؟

سبک زندگی اسلامی و ایرانی بر خودداری از اسراف و تبذیر و روحیه قناعت و عزت نفس استوار است؛ اما متاسفانه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی، محور اقتصادی جنگ نرم بر ارکان افزایش مصرف و ایجاد مصرف کاذب پی ریزی شده لذا ما هر چه از سبک زندگی اسلامی و ایرانی فاصله بگیریم به زندگی مصرف زده، اسراف و مصرف بیهوده نزدیک می شویم.

شلختگی اقتصادی یک از دستاورد های این افتراق و جدایی است. اسلام با تأکید بر لزوم حفظ مال، تامین نیازهای زندگی، سرمایه ‌گذاری اقتصادی، تأمین رفاه زندگی برای خود و افراد تحت تکفل با معیار رعایت اعتدال و میانه ‌روی، مسلمانان را به مصرف صحیح  دعوت کرده و از هرگونه اسراف
اصلی ترین هدف مافیای اقتصادی و مدیران جنگ نرم از گسترش و ترویج مصرف گرایی در جامعه ایرانی، وابستگی اقتصادی و به دنبال آن ایجاد وابستگی سیاسی بوده است.
و تبذیر در مصرف منع کرده است.

*عصر امروز: به اعتقاد شما علت اصلی افزایش میل به مصرف در میان جامعه ایرانی چیست؟

آنچه مسلم است در ترویج مصرف گرایی در جامعه ایرانی دست دشمنان در کار است. تبلیغات محیطی علاوه بر در و دیوار شهر و صفحات رسانه های مکتوب توسط شبکه های ماهواره ای و نرم افزار های اجتماعی ساعت به ساعت رو به افزایش و صعود می باشد؛ بنابر این فرهنگ سازی، آموزش و تمرین سبک زندگی اسلامی و ایرانی بسیار کند و کم رنگ و جبهه مقابل بسیار پر قدرت و پر حجم به حرکت مشغول هستند. همین امر را می توان از دلائل اصلی افزایش میل به مصرف در میان جامعه ایرانی بر شمرد.

*عصر امروز: گسترش شبکه های اجتماعی و ماهواره ای و تبلیغات رنگ وارنگ آنها چه تاثیری بر مصرف گرایی و افتخار به آن داشته است؟

مسلما با گسترش و استفاده از شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در جامعه راه برای تبلیغات رنگ و وارنگ  اقلام مصرفی از این دریچه بیش از پیش فراهم می شود.این رفتار در فضای مجازی در کنار فخر فروشی های بی مورد خود سبب
اصلی ترین راهکار مبارزه با روحیه اسراف و مصرف گرایی در جامعه ما به کار گیری رهنمودهای اقتصادی مقام معظم رهبری و به کار گیری اقتصاد مقاومتی است.
افزایش میل به مصرف در جامعه شده است. 

*عصر امروز: هدف اصلی از ترویج مصرف گرایی در جامعه ایرانی چه بوده است؟

اصلی ترین هدف مافیای اقتصادی و مدیران جنگ نرم از گسترش و ترویج مصرف گرایی در جامعه ایرانی، وابستگی اقتصادی و به دنبال آن ایجاد وابستگی سیاسی بوده است. اقتصاد وارداتی، عارضه اصلی مصرف گرایی بوده است. ما هر چقدر از ااقتصاد مقاومتی فاصله بگیریم نه تنها وابستگی اقتصادی و صنعتی بر ما تحمیل و تقویت می شود بلکه به دنبال هر وابستگی اقتصادی، وابستگی فرهنگی و سیاسی نیز اجتناب ناپذیر می گردد. 

غارت منابع طبیعی و مواد خام و فروش مصنوعات ساخته شده هدف اصلی دشمن از ترویج مصرف زدگی در جامعه ماست.

*عصر امروز: برای کاهش میل به مصرف زدگی در جامع ایرانی چه راهکار هایی را ارائه می دهید؟

اصلی ترین راهکار مبارزه با روحیه اسراف و مصرف گرایی در جامعه ما به کار گیری رهنمودهای اقتصادی مقام معظم رهبری و به کار گیری اقتصاد مقاومتی است. از طرفی اتکا بر فکر و توانایی ایرانی می تواند موجب تحقق اقتصاد مقاومتی شود. این خود می تواند سبب کاهش میل به مصرف در میان اعضای جامعه باشد.
کد مطلب : 149513