آیا فیسبوک زندگی مشترک شما را به ورطهی نابودی میکشد؟
21 شهريور 1393 ساعت 0:14
کسانی که به این شبکهها اعتیاد دارند ۳۲% بیشتر تمایل به ترک خانه دارند؛ یعنی دو برابر افرادی که حساب کاربری در شبکههای اجتماعی ندارند. در طی بررسیهای قبلی که نشان داده بود کاربران شبکههای اجتماعی سادهتر هدف فریبها و کلاهبرداریها قرار میگیرند؛ محققان نظریهی دیگری نیز دارند طبق آن، زنان و مردانی که مشکلات زناشویی دارند برای حمایتهای عاطفی به این شبکهها پناه میآورند.
به گزارش سرویس فرهنگ و جامعه عصر امروز مطالعات حاکی از آن است که کسانی که بهطور مداوم از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، ۳۲% بیشتر از دیگران تمایل به ترک همسران خود دارند.
بنا بر این گزارش دانشگاه بوستون، طی پژوهشهای خود متوجه ارتباط نزدیکی بین استفاده از شبکههای اجتماعی و بهصورت خاص، فیسبوک، با مشکلات زوجین و طلاق شدند.
این پژوهش که به رهبری جیمز کتس، استاد دانشکدهی ارتباطات انجام گرفت، آمار طلاق را در ۴۳ ایالت بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ گردآوری کرد، او برای بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی در زندگیها، اکانت های کاربران را برحسب جمعیت هر ایالت تفکیک کرد. وی به این نتیجه رسید که با افزایش ۲۰% در استفاده از فیسبوک، آمار طلاق ۲.۱۸% افزایش پیدا میکند. آنها حتی زمانی که تأثیر عواملی مانند شرایط شغلی، سن و نژاد را در طلاق را فاکتور گرفتند؛ این نسبت همچنان ثابت بود.
محققین همچنین اطلاعاتی را که در سال ۲۰۱۱ توسط دانشگاه تگزاس در مورد رضایت از زندگی ۱،۱۶۰ زوج متأهل بین سنین ۱۸ تا ۳۹ سال سؤال شده بود را جمعآوری و بررسی نمودند. در این مصاحبه کسانی که هیچ استفادهای از شبکههای اجتماعی نداشتند، ۱۱.۴% بیشتر از کسانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکردند؛ اظهار داشتند که از زندگی مشترک خود رضایت دارند.
کسانی که به این شبکهها اعتیاد دارند ۳۲% بیشتر تمایل به ترک خانه دارند؛ یعنی دو برابر افرادی که حساب کاربری در شبکههای اجتماعی ندارند. در طی بررسیهای قبلی که نشان داده بود کاربران شبکههای اجتماعی سادهتر هدف فریبها و کلاهبرداریها قرار میگیرند؛ محققان نظریهی دیگری نیز دارند طبق آن، زنان و مردانی که مشکلات زناشویی دارند برای حمایتهای عاطفی به این شبکهها پناه میآورند.
البته این بار اولی نیست که فیسبوک باعث شکست زندگیهای مشترک میشود. لین فرانس، یک متخصص کاردرمانی در اوهایو، زمانی که تصاویری در فیسبوک میبیند که اثبات میکرد همسر او با شخص دیگری ازدواجکرده است شوکه میشود. وی میگوید: از شدت این ضربه، کرخت شده بودم. صفحهی او تبدیل به یک آلبوم با بیش از ۲۰۰ عکس شده بود که تصویر همهی مراحل عروسی به اشتراک گذاشتهشده بود.
عنوان این پژوهش "شبکههای اجتماعی، آسایش در زندگی و طلاق" نام داشت که بررسیها و پژوهشها از سراسر ایالاتمتحدهی آمریکا انجامشده بود و نتایج آن سرتاسری و شامل همهی زندگیهای خانوادگی میشود.
کلاهبرداری های فیسبوکی
فیسبوک در طول سالها بسیار تغییر کرده است. امروزه دستگاههای به اشتراکگذاری قدرتمند؛ با ویدئوها و صفحهی خبری و غیره، بسیار متفاوتتر از آن چیزی است که مارک زاکربرگ برای اولین بار راهاندازی کرد. طبیعتاً هر قابلیت جدیدی، نگرانیهای امنیتی جدیدی را با خود به همراه میآورد؛ اما چیزی هست که هنوز تغییر نکرده و آن کلاهبرداریهای فیسبوکی است.
تغییر نکردن سبک کلاهبرداری به این معنی نیست که دزدان فضای مجازی بهروز نیستند بلکه به این خاطر است که تنها چند روش کلاهبرداری وجود که میتوان بارها و بارها از آنان استفاده کرد و تنها با تغییر اندکی درروش اجرا، همچنان میتوان منافع مالی و اطلاعاتی به دست آورد.
کمک، موردحمله قرار گرفتم
دیوید هارلی، کارمند ارشد ESET، خاطرنشان میکند که علیرغم اینکه جعل پروفایل در فضای مجازی زیاد عجیب و خطرناک به نظر نمیرسد اما جعل پروفایل بهصورت مداوم و از حالت کلاسیک به حالت مدرن و از ایمیل بهصورت پروفایل شبکههای اجتماعی، نمیتواند بدون دلیل و منطق باشد و هرچه میزان دوستان شما در فیسبوک زیاد باشد، دوستان جعلی نیز در میان لیست شما بیشتر است.
دوست شما و یا یکی از اعضای خانواده تلفن همراه خود را گم میکند، بنابراین منطقی است که آنها از طریق فیسبوک برای درخواست کمک با شما ارتباط برقرار کنند. معمولاً داستان به این صورت است که آنها موردحمله قرار گرفتند و یا در بیمارستان هستند. اینیک روش کلاهبرداری قدیمی و رایج بود که تا چند سال قبل در آمریکا بهوفور از آن استفاده میشد. برای نمونه دوستی با شما ارتباط برقرار میکند و ادعا میکند که در کشوری دیگر موردحمله قرارگرفته و کیف او به همراه پول و مدارک. پاسپورت و ... دزدیدهشده است و برای برگشتن به کشور خود به کمک مالی شما نیاز دارد. معمولاً مردم نگران میشوند؛ اما آنها دوستان شما نیستند بلکه اکانت ها ربودهشده و در جهت اهداف دیگران مورداستفاده قرار میگیرد.
متوجه باشید که چه کسی پروفایل شمارا مورد بازدید قرار میدهد
فیسبوک هرگز به شما اجازه نمیدهد که ببینید چه کسانی مخفیانه پروفایل شمارا مورد بازدید قرار میدهند. آگاه باشید که اگر از شما درخواست کند که برای دیدن بازدیدکنندگان خود برنامهای نصب کنید و یا صفحهی خود را آپدیت کنید و یا اینکه پروفایلتان را صورتی کنید، اینها همه یک روش کلاهبرداری است. اگر فیسبوک قصد داشته باشد اجازهی دیدن آنها را بدهد با شیوههای معمولی و همراه باقابلیتهای دیگر این عمل را قابلدسترسی میکند و نیازی به کارهای عجیبوغریب نیست.
اگر میلیونها لایک بگیرم...
زیان این کار چیست اگر صفحهای و یا پستی را لایک کنیم؟ اگر شما صفحهای و یا پستی را لایک میکنید که نسبت به صاحبان پروفایل آن شناخت کافی ندارید، شاید نه به نسبت کلان اما به سهم خود به کلاهبرداریها کمک میکنید.
پستهایی مانند «کلیک کنید اگر از سرطان بیزارید.»، معمولاً صفحات جعلی هستند. لایک کردن یک شیوهی رایج برای کلاهبرداران فیسبوکی برای به دست آوردن پول است. صفحههایی با ۱۰۰،۰۰۰ لایک به قیمت ۲۰۰ دلار فروخته میشوند. برای نمونه اگر در طول سه روز پستی ۷۰،۰۰۰ لایک بگیرد و کسی در هرجایی بخواهد که از این لایک ها منفعتی نصیب خود بکند، دست به هر کاری میزند تا میزان علاقهمندیها را بیشتر کند و پست را به نام خود بفروشد. بهاینترتیب خریداران یک صفحه با صدها هزار هوادار و لایک خواهند داشت و آنها نیز در جهت منافع مالی خود از آن بهرهبرداری خواهند کرد.
یک نکتهی دیگر اینکه لایک های شما برای همیشه ماندگار است، آنها توسط قابلیت جدید فیسبوک به نام Graph Search قابلدسترسی نیز هستند؛ بنابراین هیچ شرکت، محصول و یا پستی را لایک نکنید که اگر دیگران مطلع شوند باعث شرمساری شما گردد.
شش حقیقت جدید در مورد فیس بوک
ده سال از تولد فیس بوک میگذرد فیس بوک هماکنون بهعنوان گستردهترین پلتفرم شبکهی اجتماعی در میان آمریکاییها محبوب است بهطوریکه ۵۷ درصد از بزرگسالان و ۷۳ در صد از نوجوانان دوازدهتا هفدهساله از آن استفاده میکنند و کماکان استفاده از فیس بوک در حال گسترش است.
۶۴ درصد از کاربران فیس بوک از سایت بهصورت روزانه بازدید میکنند که این نسبت به سال ۲۰۱۰، ۵۱ درصد افزایش داشته است.
نظرسنجی مرکز تحقیقاتی Pew نشان میدهد که شمار کاربران نوجوان همچنان در فراز است، اما تمرکز مصاحبهها نشان میدهد که رابطه نوجوانان با فیس بوک پیچیده و در حال تحول است. تحقیق جدید این موسسه نشان میدهد که مردم چگونه از فیس بوک استفاده میکنند و چه چیزی را در مورد این سایت دوست دارند و یا نمیپسندند.
بعضی از کاربران بعضی از جنبههای خاص فیس بوک را نمیپسندند، اما ترس از دست دادن فعالیتهای اجتماعی ازجملهی آنها محسوب نمیشود. آنها دوست ندارند اطلاعات خانوادگیشان مانند عکسها توسط دوستانشان آشکار شود و مردم هم بدون اجازه این عکسها منتشر میکنند. پدر مادرها روی حفظ عکسهای فرزندانشان حساسیت دارند و ۵۷ درصد آنها اظهار داشتهاند که عکسهای آنان با فرزندان کمتر از ۱۸ سالشان را دیگران بدون اجازه از آنان به اشتراک میگذارند و این در میان کاربران فیس بوک بسیار ناخوشایند است.
از سویی دیگر تنها ۵ درصد از کاربران فیس بوک دوست ندارند که فیس بوک به آنها اجازهی باخبر شدن از فعالیتهایی را بدهد که مربوط به آنها نمیشود. ۸۴ درصد از کاربران میگویند این جنبه از زندگی فیس بوک اصلاً آنها را آزرده نمیکند.
دلیل عضویت زنان در فیس بوک با مردان فرق دارد، اما همهچیز با اشتراکگذاری و لحظات شاد شروع میشود. کاربران میگویند که به تصاویر و ویدئوهای به اشتراک گذاشتهشدهی دوستان خود احترام میگذارند (۴۷ درصد میگویند که این بهترین دلیل استفادهی آنها از فیس بوک است)، قابلیت اشتراکگذاری اطلاعات درآنواحد با بسیاری از مردم (۳۹ درصد)، محتوای فکاهی و طنز (۳۹ درصد). دیگر جنبههای فیس بوک ازجمله دریافت اخبار و یا دریافت حمایت از مردم را میتوان ازجمله دلایل عضویت در این شبکهی اجتماعی محسوب کرد.
بیش از نیمی از کاربران بزرگسال در فضای نت بیش از ۲۰۰ دوست دارند. کاربران اینترنت وقتی در شمار دوست قرار میگیرند تفاوت فراوان میکنند.
۳۹% از کاربران بزرگسال فیس بوک بین ۱ تا ۱۰۰ کاربر دارند.
۲۳% ۱۰۱ تا ۲۵۰ دوست
۲۰% ۲۵۱ تا ۵۰۰ دوست
۱۵% بیش از ۵۰۰
بین بزرگسالان میانگین تعداد دوستان ۳۳۸ نفر و تعداد میانهی دوستان ۲۰۰ نفر. بهعبارتدیگر نصف کمتر از ۲۰۰ نفر و نصف دیگر بیشتر از ۲۰۰ نفر دوست دارند.
کاربران جوانتر تمایل بیشتری برای داشتن دوست نسبت به کاربران قدیمیتر دارند: ۲۷% از کاربران قدیمی ۱۸ تا ۲۹ ساله بیش از ۵۰۰ در فضای مجازی دارند و این در حالی است که ۷۲ درصد از کاربران +۶۵ سال تنها ۱۰۰ و کمتر دوست دارند.
۱۲% از کاربران فیس بوک میگویند که کسی رو در فضای دوستی آنفرند کنند. (آنفرند مخالف دوست شدن است. ) کاربران جوان بیشتر در معرض این پیشنهاد بودهاند. ۱۹% از کاربران قدیمی ۱۸ تا ۲۹ ساله تجربهی این را داشتهاند که کسی را آنفرند کنند که در مقایسه با کاربران ۳۰ تا ۴۹ ساله این میزان به ۱۰ درصد کاهش مییابد و برای کاربران ۵۰ تا ۶۴ ساله این رقم به ۷% و از ۶۵ سال به بالا تنها ۵% میرسد.
درخواست "حذف دوستیها" در درجهی اول از جانب دوستان فرستاده میشود ۳۵%، یا از دوست فعلی (۲۳%) یا از دوست قبلی (۱۲%) مثل زن و شوهر و یا شریک عاشقانه.
کاربران فیس بوک نوشتهها، نظرات مربوط بهعکس های دوستانشان را "پسند" میکنند. اما کمتر استاتوس یا وضعیت خود را بروز میکنند.
وقتی از آنان در مورد تکرار آنچه روی سایت قرار میدهند میپرسیم آنها تمایل دارند به "پسند کردن " متنها و نظرات اشاره کنند این بدان معنی است که اکثر کاربران وضعیت خود را بعضیاوقات بروز میکنند.
۴۴% کاربران فیس بوک محتوای آنچه دوستان آنها بهصورت روزانه در روز قرار میدهد را پسند میکنند، ۲۹% هرروز این کار را چند بار تکرار میکنند.
۳۱% روی عکسهای دیگران بهصورت روزانه نظر میگذارند، ۱۵% در طول روز چند بار این کار را تکرار میکنند.
۱۹% پیامهای خصوصی به دوستانشان بهصورت روزانه میدهند، ۱۰% این کار را در روز بهدفعات انجام میدهند.
۱۰% وضعیت خود را بهطور روزانه تغییر میدهند یا بهروز میکنند، ۴% این کار را د ر طول روز برای چندین بار انجام میدهند. ۲۵% از کاربران فیس بوک هرگز وضعیت خود را در فیس بوک تغییر نمیدهند.
نیمی از کاربران اینترنت که از فیس بوک استفاده نمیکنند با یک کاربر فیس بوک زندگی میکنند.
بسیاری از افراد غیر عضو در فیس بوک از طریق دوستان خود با فضای فیس بوک آشنایی دارند. درمیان کاربران اینترنتی که از فیس بوک استفاده نمیکنند، ۵۷% میگویند که در خانه یک نفر هست که اکانت فیس بوک داشته باشد. در بسیاری از موارد این افراد میتوانند والدینی باشند که حساب کاربری ندارند اما فرزندانشان دارند. که ۶۶% از والدین را شامل میشود.
علاوه بر این، حدود ۲۴% از کسانی که فیس بوک را نپذیرفتهاند به همراه کاربر فیس بوک از فضای آن استفاده میکند و عکسها را در حساب کاربریهای دیگر میبیند.
کد مطلب: 92270
آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcjy8eh.uqe8azsffu.html