2 برداشت از یک "اتفاق"
"فساد در سینمای ایران" و سکوت دسته جمعی مافیای سینما
22 فروردين 1391 ساعت 14:51
سوال اینجاست که با توجه به افشاگری های اولیه پرستو صالحی درباره "فساد" در سینمای ایران، تا چه اندازه رسانه های کشور به این مسئله پرداخته و آن را مورد موشکافی قرار داده اند؟
گروه فرهنگ و جامعه عصرامروز: اظهارات تکان دهنده "پرستو صالحی" درباره "فساد اخلاقی" در سینما موجب شد تا بحث فساد در سینمای ایران وارد مرحله تازه ای شود و این دمل چرکی که طی سال های گذشته در پی غفلت "رسانه ها" و "اهالی سینما" بزرگ و بزرگ تر شده بود "کمی" سر باز کند.
اتفاقی که حرف امروز و دیروز سینمای جهان و البته ایران نبوده و سال هاست که جامعه هنری با آن دست به گریبان است.
سینمایی که قرار بود پس از انقلاب، "انقلابی" شود و اولین ابزار برای ترمیم فرهنگ ایرانی-اسلامی مردم به حساب بیاید، امروز پس از ۳۳ سال نقل محافلش شده است "فساد!"
حال و با توجه به وضعیت فعلی سینما و تئاتر کشور و به دور از هرگونه قضاوت، باید پرسید که تا چه میزان برنامه ها و استراتژی های کلان فرهنگی کشور در حوزه سینما و تئاتر اجرا شده است؟ و اصلا آیا استراتژی و برنامه ای در این خصوص وجود داشته است!؟
سوالات بی پاسخ زیادی را می توان در این خصوص مطرح کرد که شاید پیش از این نیز کارشناسان و دلسوزان فرهنگی کشور آنها را بارها و بارها مطرح کرده اند، اما به پاسخ های قانع کننده ای نرسیده اند.
** برداشت اول/"فساد در سینما و سکوت مدعیان"
* "صالحی"، "پطروسیان"، "مظفری"، "کشاورز"؛ پیشگام در افشاگری
بر اساس این گزارش، پس از افشاگری اولیه پرستو صالحی، وی طی مصاحبه ای مفصل، تیغ دیگری بر این دمل فرود آورد و به تشریح و تثبیت ادعاهای خود پرداخت.
وی در مصاحبه خود با "فارس" تاکید کرد که "جلوی ورود افراد معلومالحال به این حرفه را باید گرفت. این موضوع نه به جنسیت ربط دارد و نه به هیچ صنف و قشر دیگری. چیزی که وجود دارد این است که همه همیشه فقط بازیگران را میبینند و آن کارناوالی که در یکسری از دفاتر سینمایی قبل از پیش تولید به راه میافتد را نمیبینند.
کارناوالی از دختران و پسران زیبا رو شروع میشود و میآیند و میروند. یکی پول برای سرمایهگذاری میآورد، دیگری صورت زیبایی دارد و برخی هم مسائل دیگری را وارد کار میکنند. روابطی که هست و مسائلی که وجود دارد و البته این ماجرا زن و مرد هم ندارد."
صالحی در ادامه تاکید می کند: "می توانم بگویم حدود ۴۰ درصد از افراد سینمایی غیر بازیگر گرفتار فساد هستند"
پس از صالحی، ماهایا پطروسیان نیز طی مصاحبه ای با تایید گفته های همکار خویش، گفت: "این حرفها، حرفهای جدیدی نیست و اینها اتفاقاتی است که سالهاست رخ میدهد"
سپس مجید مظفری زبان به گلایه بازکرد و در گفتگو با فارس با بیان اینکه الان فیلمهایی داریم که حتی تصور ساخته شدن آنها را هم نداشتم، گفت: "نمیگذارم دختر خودم با وجود استعدادهایش، بازیگر سینما شود"
وی در ادامه تصریح کرد: ما تن به خیلی از کارها دادیم، البته این صحبت من به صورت کلی است. ما اول باید ببینیم که چرا وضعیت سینما به این روز افتاده است. در سینمایی که دهه ۶۰ و نیمه دهه ۷۰ فیلمهایی چون «ناخدا خورشید»، «جنگ نفتکشها»، «سرب» و ... در آن ساخته میشود، چه اتفاقی افتاده که فیلمهای دم دستی که در فرهنگ ما نیست و دیالوگهای دون شأن سینمای ما را دارد، تولید میشود.
پس از این افراد نیز استاد محمدعلی کشاورز در همین خصوص بیان داشت: دوست ندارم به دنیای بازیگری برگردم، به دلیل اینکه سناریوها خیلی بد شده و روابط نامشروع هم در آن خیلی زیاد شده است. "نمیخواهم آبروی ۸۰ سالهام از بین برود"
* بایکوت خبری "فساد در سینمای ایران" توسط سایت های سینمایی
به گزارش عصرامروز، مطمئنا "اصلاح" مسائل مطرح شده اخیر که طی سال های گذشته نیز کم و بیش به آن اشاره شده است، نیاز به یک عزم و همت همگانی دارد که به جز مسئولان و هنرمندان، سعی و تلاش "رسانه ها" را می طلبد.
اکنون و پس از مسائل مطرح شده باید دید که چگونه سرویس های فرهنگی خبرگزاری ها، روزنامه ها، نشریات و البته "سایت های سینمایی" در این خصوص به ایفای نقش می پردازند و به چه میزان در اصلاح مسئله ای به این مهمی مشارکت می کنند.
و سوال اینجاست که با توجه به افشاگری های اولیه پرستو صالحی درباره "فساد" در سینما، تا چه اندازه رسانه های کشور به این مسئله پرداخته و آن را مورد موشکافی قرار داده اند؟
و آیا برای خبرنگاری که حوزه اش "سینما، تئاتر و تلویزیون" است اتفاقی مهم تر از این نیز می تواند رخ دهد که روی آن سوژه کار کند؟ یا آن خبرنگار نیز درگیر همان فسادی است که صالحی و پطروسیان و مظفری و ... از آن سخن می گویند؟ البته مطمئنا روی این سخن با همه خبرنگاران سینمایی نیست که اگر نبودند همین تعداد خبرنگاران شریف و متعهد که این مسئله امروز عنوان نمی شد.
چه طور می شود که در ماجرای خانه سینما همه صنوف سینمایی از کارگردانان گرفته تا رییس اتحادیه های بازیگری دست به قلم می شوند و به نوبت بیانیه صادر می کنند و ندای "وا مظلوما" سر می دهند که سینما از دست رفت و آزادی سینما مخدوش شد؛ اما همین جماعت درخصوص مصاحبه معروف سلحشور - که خود نیز به هر حال عضوی از خانواده سینماست - ابتدا با ایجاد موج سهمگین رسانه ای همه یک صدا وی را محکوم می نمایند تا یادآوری کنند: تنها ما هستیم که حق حرف زدن داریم. و بعد که از گوشه و کنار اظهارات مشابهی شنیده می شود تعمدا خود را به نشنیدن می زنند و یادشان می رود که در رسانه هایشان اخبار مربوط به آن را بازتاب دهند؟
بر پایه این گزارش، بررسی های خبرنگار عصرامروز نشان می دهد که اکثر خبرگزاری ها، روزنامه ها و نشریات سینمایی و البته "سایت های سینمایی" به موضوع فساد در سینما یا نپرداخته اند یا بسیار کم و موجز به آن اشاره کرده اند!
بررسی "سایت های سینمایی" که رشد قارچ گونه آنها هر روز ادامه دارد، نشان می دهد که ۹۹ درصد آنها به این موضع مهم نپرداخته اند!
یعنی آنکه، تحلیل و بررسی و موشکافی پیشکش، حتی "مصاحبه های بازیگران سینما در خصوص فساد در سینما نیز در این سایت ها درج نشده است!" و هیچ کدام به این مسئله نپرداخته اند.
بر همین اساس، پس از ورود به این سایت ها در نگاه اول که اثری از مصاحبه های صالحی و پطروسیان و ... دیده نمی شود و پس از آن نیز با سرچ لغات "صالحی"، "پطروسیان" و "مظفری" در سایت های سینمایی چون "خانه سینما"، "سینما نگار"، "فیلم نیوز"، "سینما فیروزه"، "سی نت"، "خبرگزاری سینمای ایران"، "سینما روز"، "پرده سینما" و ... اثری از مصاحبه های این افراد دیده نمی شود و همه خود را به کوچه نادر و سیمین زده اند و خواب اسکار می بینند.
البته در این میان سایت های "سی نما" و "سینما فا" به این مصاحبه ها پرداخته اند که جای تقدیر دارد.
در ابتدا سوالی که می توان بدون هیچ گونه قضاوت اولیه پرسید آن است که آیا این اخبار و مصاحبه ها، فاقد "ارزش خبری" می باشند که از سوی سایت های مذکور به آنها اشاره ای نشده است؟
در صورتی که مطمئنا اخبار مربوط به بازیگران، آن هم بازیگران زن و با کلید واژه "فساد" بسیار برای مخاطب جذاب است و کسی نمی تواند آن را انکار کند؛ چه آنکه اساسا حیات نشریات و سایت های زرد سینمایی بسته به همین اتفاقات است.
اما نکته حائز اهمیت آن است که این "خبر" تقریبا دارای تمام ارزش های خبری چون "دربرگیری"، "شهرت"، "برخورد"، "استثناء"، "بزرگ و فراوانی" و غیره است، پس چطور می توان آن را ندید؟
کد مطلب: 23082
آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcew78w.jh8xvi9bbj.html