آمار غیرواقعی یا ترویج دانشجویان سکولار
فرهنگ نیوز , 7 اسفند 1395 ساعت 10:33
سازمان «سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها» كه اختصاراً «سمت» ناميده ميشود؛ تاسیس شد تا منابع علمی غيرمعارض با مباني اسلامي را رصد کند؛ اما ...
عصر امروز - «مطالعه و پژوهش در زمينههاي علوم اسلامي و انساني به منظور برطرف ساختن نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي به مآخذ مبنايي، درسي و كمك درسي و سایر منابع علمی غيرمعارض با مباني اسلامي.» وظیفه اصلی سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت) است.
در زمان بسته بودن دانشگاهها يكي از بحثهاي عمده ستاد انقلاب فرهنگي آن روز، اين بود كه دانشگاه بر چهار ركن عمده استوار است: برنامه، استاد، دانشجو و كتاب، و براي هر كدام از اين چهار ركن چارهانديشي شد.
در حوزه تهيه و تدوين و نشر كتب دانشگاهي مركز نشر دانشگاهي تأسيس شد؛ اما از آنجا كه انقلاب اسلامي ما، در بن و بنياد انقلابی فرهنگي است و در انقلاب فرهنگي، سهم عمده بر عهده علوم انساني است، در تاريخ هفتم اسفند 1363 در سيزدهمين جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي ـ كه جايگزين ستاد انقلاب فرهنگي بود ـ موضوع تأسيس سازماني مستقل به نام سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت) به لحاظ اهميت به تصويب رسید، با اين هدف كه در زمينه علوم انساني ـ بهويژه از نظر پيوند آنها با مسائل اسلامي ـ به تدوين كتب مبنايي ـ از قبيل مباني اقتصاد اسلامي، مباني حقوق اسلامي، سياست اسلامي، فلسفه سياست و ... ـ و نيز كتب درسي براي دانشگاهها بپردازد.
اين سازمان با نام «سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها» كه اختصاراً «سمت» ناميده ميشود، پس از كسب مجوزهاي قانوني، از اواسط سال ۱۳۶۴ به عنوان يكي از سازمانهاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري تنها با دريافت يك ميليون تومان اهدائي سراسر بركت حضرت امام (ره) فعاليت خود را آغاز كرد.
اهداف تشکیل سمت
مطالعه و پژوهش در زمينههاي علوم اسلامي و انساني به منظور برطرف ساختن نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي به مآخذ مبنايي، درسي و كمك درسي و سایر منابع علمی غيرمعارض با مباني اسلامي.
زمينهسازي مناسب براي ارتقاء فعاليتهاي پژوهشي مرتبط.
وظایف و اختیارات
بررسي و شناسائي نيازهاي پژوهشي آموزش عالی به منابع علمي، مبنايي، درسي وكمك درسي در زمينه علوم اسلامي و انساني.
اجراي طرحهاي پژوهشي بنيادي، كاربردي و توسعهاي به منظور تحقق اهداف «سازمان».
فراهم آوردن امكانات لازم و متناسب با فعاليتهاي پژوهشي مرتبط.
همكاري پژوهشي ميان علماي حوزههاي ديني و استادان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي داخل و خارج كشور به منظور بررسي مباحث علوم انساني از حيث ارتباط آنها با علوم اسلامي در زمينههاي مرتبط با اهداف «سازمان» با رعايت ضوابط و مقررات.
ارائه خدمات مشاورهاي به اشخاص حقيقي و حقوقي بر اساس نتايج فعاليتهاي علمي و پژوهشي انجام شده در «سازمان».
انتشار مجله، كتاب، جزوه آموزشي، توليد نرمافزار و برنامههاي اطلاعرساني رايانهاي متناسب با اهداف «سازمان» طبق ضوابط و مقررات مربوط.
برگزاري همايشهاي علمي و ارائه دستاوردهاي پژوهشي در قالب كارگاههاي آموزشي با رعايت ضوابط و مقررات مربوط.
اقدام براي تصنيف، تأليف و ترجمه مآخذ مبنایی، درسي و كمكدرسي و سایر منابع علمی به زبان فارسي و غيرفارسي متناسب با برنامههاي مصوب.
رصد جريانات فكري و انديشههاي مطرح در منابع درسي و علمي دانشگاهي در حوزه علوم انساني و بررسي و نقد آنها از حيث ارتباط آنها با مباني و مسائل علوم اسلامي در راستاي تحول و ارتقاي علوم انساني.
طبع، نشر و فروش کتب، مآخذ، مجلات و سایر تولیدات علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور.
ایجاد ارتباط و توسعه همکاری و تعامل با صاحبنظران، اندیشمندان، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و مراکز مشابه (حقیقی و حقوقی) در داخل و خارج از کشور، در راستای تحقق اهداف «سازمان».
یکی از اهداف تشکیل این انتشارات؛ مطالعه و پژوهش در زمينههاي علوم اسلامي و انساني به منظور برطرف ساختن نياز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي بوده است؛ هدفی که در شرایط فعلی کشور بسیار مهم است.
چند سالی است که بحث بومی سازی علوم انسانی مطرح می شود مسئله ای که بارها از سوی رهبر انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است.
یکی از وظایف مهم انتشارات سمت هم همین است اما انتقادات زیادی به فعالیت های این انتشارات وارد است که با توجه به وظایفی که برایش تعریف شده است نتوانسته است آن طور که باید و شاید به وظیفه اش به درستی عمل کند.
آمار منتشر شده از سوی انتشارت سمت نشان می دهد که این سازمان بیش از 4400 طرح اولیه اثر اعم از تصنیف ، تألیف و ترجمه در حوزه علوم انسانی و اسلامی را انجام داده است.
همچنین انعقاد بیش از 2310 قرارداد کتاب صنیفی ، تألیفی و ترجمهای در حوزه علوم انسانی و اسلامی نیز توسط این سازمان صورت گرفته است.
انتقاد زرشناس به سمت
اما انتقادات زیادی به تالیفات این سازمان وارد است، یکی از این انتقادات از سوی شهریار زرشناس مطرح شده است:
«کار جدی آن است که واقعا به طور زیربنایی، نظام آموزش دانشگاهی را حداقل ۱۰ تا ۱۲ رشته در علومانسانی دگرگون کنیم که علیرغم تمام حرفهاییهایی که زده شده این کار صورت نگرفته است!
نظام درسی دانشگاهی ما در رشته علوم سیاسی، روانشناسی، جامعهشناسی و اقتصاد چقدر تغییر کرده است؟ -اگر نمیتوانید برای آن کتاب و استاد تهیه کنید لااقل آن را محدود یا تعطیل کنید- لذا وحی منزل نیست که ما میخواهیم بر اساس همین سیستم، فکر و عمل کنیم.
کد مطلب: 191276
آدرس مطلب: http://asremrooz.ir/vdcd5f0f9yt0nx6.2a2y.html