سایت تحلیلی خبری عصر امروز 8 شهريور 1398 ساعت 18:19 http://asremrooz.ir/vdcj8oe8tuqemvz.fsfu.html -------------------------------------------------- عنوان : رامین: کاندیداهای مجلس درباره اسناد بالادستی نظام آزمون بدهند -------------------------------------------------- معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم معتقد است که تمامی داوطلبان نمایندگی مجلس، بعد از تأیید صلاحیت، باید در یک «آزمون سراسری» نسبت به تعیین میزان شناخت خود از «اسناد بالادستی نظام» شرکت کنند. متن : به گزارش عصر امروز پنج ماه به یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری زمان باقی مانده و فرصت مغتنمی است که با فعالان سیاسی و حزبی، درخصوص آینده و شرایط فعلی سیاسی کشور به گفت وگو نشست. محمدعلی رامین که در دولت دهم معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشت در گفت و گوی مشروح با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس از طرح جدیدی برای بالا بردن توانایی و پویایی مجلس یازدهم سخن می گوید. وی معتقد است که باید تمام داوطلبان نمایندگی مجلس، بعد از تأیید صلاحیت عمومی توسط شورای نگهبان، برای تأیید و معرفی نهایی به مردم، در یک آزمون سراسری نسبت به تعیین میزان شناخت خود از قوانین جاری و اسناد بالادستی نظام و راهکارهای اصلاحی خود شرکت کنند. متن کامل گفت وگوی خبرگزاری فارس با محمدعلی رامین به شرح ذیل است: *پذیرش چرخش نخبگان راز بقای تمدن هاست فارس: امروز هرکسی و تقریبا تمام رجال سیاسی کشور، حتی در عمل هم عامل نباشند، شعار جوانگرایی سر می دهند؛ نگاه شما در این زمینه چیست؟ رامین: نیروهای جوان مؤمن انقلابی و حزب اللهی، باید هرچه سریع تر، با آمادگی قابل قبول و در یک فرایند منطقی و همراه با شور انقلابی و شعور اسلامی، مأموریت ها و مسئولیت ها را در بخش های مختلف حکومت به عهده بگیرند و مدیریت کشور و اداره امور نهادها و دستگاه ها را با استعداد و شایستگی خود، شکوفا کنند. فارس: آیا فکر می کنید، کارکرد نسل اول تمام شده که باید هرچه سریع تر همه چیز را به جوانان بسپارید و خودتان و سایر پیشکسوتان را به حاشیه برانید؟ رامین: برای نسل اول، فصل مدیریت ها گذشت و دوره جدیدی از مسیر زندگی فردی و اجتماعی شروع شده است: و تلک الایام نداولها بین الناس. حالا نوبت به جوان ترهاست؛ پذیرش چرخش نخبگان، یکی از اسرار شکوفایی و راز بقای تمدن هاست. البته رمز موفقیت نوسازی مدیریت های کنونی در فرایند تغییر نسل ها، بهره گیری از تجربیات و عبرت های ارزشمند چهل سال آزمون و خطاهای ماست. فارس: این نوسازی مدیریت ها چه شرایطی دارد؟ رامین: فکر می کنم، انتقال ضروری و سازنده تجربیات پیشینیان دو شرط اساسی دارد؛ اول این که نسل نو با تواضع در محضر پیشکسوتان، اسرار اکتسابی مردم داری و علوم دین و فنون سیاست ورزی حکیمانه در مکتب ولایت فقیه و ظرایف مدیریت چهل ساله را مشتاقانه بیاموزد. دوم این که صاحبان اندیشه ولایی و انگیزه انقلابی و دارندگان تجربیات انسانی در دستگاه ها و نهادهای جمهوری اسلامی، کریمانه و مسئولانه، دانش و بینش و نگرش و روش های آزموده و مفید خود را مبتنی بر آموزه های امام خمینی و امام خامنه ای، برای تعالی مملکت اسلامی در اختیار نسل جوان و مؤمن و انقلابی قرار دهند. فارس: برای طی نمودن این مسیر، چه راهکاری وجود دارد؟ رامین: به نظرم در همین راستا، انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، فرصتی مغتنم فراروی جامعه، نخبگان، سیاستمداران و رسانه ها برای تحقق مدبرانه این تغییر و تحول خواهد بود. فارس: خودتان برای انتخابات مجلس آینده چه می کنید؟ رامین: بیش از هرچیزی به رشد و تعالی مجلس و ارتقاء کیفی نمایندگان فکر می کنم؛ البته همراه با دوستان هم فکر، فعالیت های مختلفی در جریان است؛ اما بنده شخصا طرح هایی دارم که معمولا سیاسیون راحت طلب و خوش نشین از اجرای آنها طفره می روند. *چینش و گزینش برخی از افراد در ساختار حکیمانه جمهوری اسلامی غیر منطقی و ناقص است فارس: مگر طرحی که راهگشای مشکلات مجلس باشد، چیست که افراد خوش نشین با آن ناسازگار باشند؟ و به نظر شما چه چیزی باید در وضعیت فعلی تغییر کند؟ شما هم معتقد به تغییر ساختارها هستید؟ رامین: بنده معتقدم ساختار کلان جمهوری اسلامی بسیار حکیمانه است، اما چینش و گزینش افراد در این ساختار حکیمانه، بعضا غیرمنطقی یا غیرمسئولانه یا غلط و ناقص است. *ساختار گزینش داوطلبان انتخابات مجلس کافی نیست فارس: شما سیستم گزینش داوطلبان را دارای اشکال می دانید؟ رامین: بله؛ ساختار گزینش داوطلبان در چهار مرحله دارای نقص عقلانی و تجربی است؛ ابتدا از سوی وزارت کشور، هر داوطلب فقط با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی و یک مدرک تحصیلی و چند قطعه عکس و برگه عدم سوء پیشینه، پذیرش می شود. این مدارک برای شناسایی شایستگی یک داوطلب مجلس شورای اسلامی قطعاً ناکافی است. در مرحله دوم، شورای نگهبان با استعلام از چهار مرجع قانونی، صرفا همان مدارک ناکافی قبلی را با دقت و بررسی وسیع تر، ارزیابی می کند؛ که این هم در ادامه همان شرایط ناکافی است. در مرحله سوم، احزاب و تشکل های سیاسی یا سران قبایل یا حامیان مالی و رسانه ای، از میان همان داوطلبان، افراد مورد نظرشان را به مردم معرفی می کنند، بدون آن که احراز صلاحیت علمی و تجربه کاری آنها برای قانون گذاری و نظارت بر امور مملکت را خودشان سنجیده باشند و بطور مستند به مخاطبان ارائه دهند. در مرحله چهارم که لحظه تصمیم گیری مردم فرا می رسد، با ایجاد فضاهای احساسی و تبلیغات فریبنده و دوقطبی های کاذب، افرادی برگزیده و وارد مجلس می شوند، در حالی که آمادگی کافی را برای مسئولیتی که پذیرفته اند، ندارند؛ و مشکلات از همین جا شروع می شود. فارس: در بحث اشکالات حاصل از انتخابات متعارف نمایندگان، از نظر شما پرسش اساسی چیست و مشکل مجلس و علل ناکارآمدی منتخبان مردم در ده دوره گذشته چه بوده و شما چه پیشنهاد اصلاحی دارید؟ رامین: ابتدا یک پاسخ اجمالی به پرسش بنیادی شما عرض کنم تا بعد توضیح بدهم. به جز التزامات حزبی و توقعات مفسده انگیز باندی و قومی و قبیله ای و نیز فشارهای فرامأموریتی حامیان مالی یا مطالبات غالباً شخصی موکلین در حوزه های انتخابیه، نواقص و نارسایی های دیگری وجود دارد که عملا نمایندگان مجلس را در انجام مأموریت صحیح قانون گذاری و نظارت بر اجرای قوانین و مدیریت امور را مختل می سازد. فارس: مثل چه چیز؟ کمی مصداقی بفرمائید! رامین: حتما؛ مواردی از نارسایی ها که موجب ناتوانی نمایندگان مردم در انجام رسالت نمایندگی مجلس می شوند را کاملا مصداقی عرض می کنم. عدم آشنایی کامل و دقیق منتخبان با قانون اساسی، فلسفه تدوین اصول آن و ظرفیت های بلااستفاده آن، عدم آشنایی با بیش از 12000 قوانین مصوب مجلس در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و...، از ابتدای مشروطیت و به ویژه در چهل سال اخیر، تل انبار شدن قوانین نامتناسب، ناقص و ناقض همدیگر در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... که مدیریت اجرایی کشور را چه بسا با 40000 مصوبات متعارض دولت های دوازده گانه، بسیار سردرگم می کند و نمایندگان مردم برای تطبیق آنها با قوانین مصوب مجلس، آشنایی بسیار اندکی دارند. *رفتارهای قومی و نگاه محلی تصمیمات کلان ملی را از نمایندگان مجلس سلب می کند همچنین عدم شناخت اولویت های نظام، مشکلات عمومی جامعه، امکانات ملی و ظرفیت های بلااستفاده فراملی، عدم آشنایی با مبانی فقهی و معارف اسلامی در امور حکومت و مدیریت از یک طرف و نیز ناآشنایی با برخی قوانین مشابه، اما کارآمدتر در کشورهای اسلامی و غیراسلامی، عدم بسترسازی مناسب برای اجرای قوانین و نداشتن پیوست فرهنگی -اجتماعی که اکثر قوانین مصوب مجلس را در مرحله اجرا، ناکارآمد یا در افکار عمومی نامعتبر می سازد، رفتار باندی، قومی یا نگاه محلی (معطوف به شهر و حوزه انتخابیه خود) در تصمیمات کلان ملی و بین المللی که فرصت قانون گذاری صحیح و نظارت ضروری را از نمایندگان مجلس سلب می کند، عدم استفاده متناسب با نیازها، از ظرفیت مشاوران نمایندگان و گزینش دل بخواه، غیرتخصصی، غیر ضابطه مند و اغلب ناکارآمد، توسط نمایندگان منتخب مردم، ناآشنایی اغلب نمایندگان با ساختار نظام و مأموریت دستگاه های مختلف حکومت و نیز عدم توجه به ارتباطات درهم تنیده سازمانی دستگاه ها باهم و نیز عدم شناخت نسبت به نارسایی قوانین موجود در بهره گیری از ظرفیت های محلی، ملی و منطقه ای توسط دستگاه ها و سازمان های حکومت، عدم آشنایی با اسناد و مستندات بالادستی مانند مبانی اندیشه های امام خمینی(ره) و منظومه فکری امام خامنه ای (مد ظله العالی) به ویژه وصیتنامه امام راحل و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، سند چشم انداز؛ برنامه های پنج ساله و سیاست های کلان نظام؛ منشور الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، فرایند بودجه نویسی و اقتصاد مبتنی بر آموزه های اسلامی و ... فارس: این همه مسئله، مشکل و کمبود را شما در نمایندگان ادوار ده گانه مجلس شناسایی کرده اید؟ رامین: بله؛ و بیشتر از آن را؛ اما فقط دو مورد دیگر را برای شما بازگو کنم تا داوطلبان آینده، به ویژه جوانان عزیز بدانند که چرا پیشکسوتان، در مواردی ناموفق بوده اند. فارس: بله بفرمائید. رامین: یکی این که در مرحله انتخابات، هزاران داوطلب نمایندگی، دارای مدارک عالی دانشگاهی، اما بدون آگاهی از گستردگی اختیارات و مسئولیت های یک نماینده تراز انقلاب اسلامی در امر قانونگذاری مفید و مؤثر و نظارت صحیح و دقیق بر اجرای امور و بدون شناخت جامع از عملکرد دشمنان خارجی و چالش آفرینی عوامل داخلی آنها، از طرف جریانات سیاسی به مردم معرفی می شوند که پس از انتخاب شدن، تازه وارد گردابی می شوند که اگر ناآشنا باشند، خودشان و جامعه را غرق می کنند؛ یعنی نه فقط مشکل گشا نخواهند بود، بلکه مشکل ساز هم خواهند شد. مورد آخر این که هنگام انتخابات، هیچ معیار روشنی برای کارآمدی و آمادگی نامزدها در راستای مأموریت های نمایندگی وجود ندارد، صرفاً مدارک تحصیلی و لیست های تبلیغاتی جناح ها فراروی مردم است و بس؛ در حالی که اخیراً سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی سازمان ملل، یونسکو، سواد را توانایی ایجاد تغییر، تعریف کرده است؛ یعنی شخصی با سواد تلقی می شود که بتواند با استفاده از خوانده ها و آموخته های خود، تغییری در حیطه زندگی پیرامون خود ایجاد کند. *در سرآغاز گام دوم انقلاب، باید از آزمون و خطا فاصله بگیریم فارس: حالا با این تعاریف و این همه مسئله، ما از کجا 300 نفر آدم باسواد و با صلاحیت های لازم پیدا کنیم؟ و برای یافتن این ها از کجا شروع کنیم؟ رامین: ما باید در دهه پنجم و در سرآغاز گام دوم انقلاب، از روش آزمون و خطا فاصله بگیریم و تکرار اشتباهات قبلی را مرتکب نشویم. *استمرار آثار سوء سلطه احزاب مسئولیت گریز بر عملکرد نمایندگان، خطرناک است فارس: مثلاً چه اشتباهاتی؟ رامین: مردم نمی توانند مسئولیت مستقیم خود را در فرستادن افراد ناصالح به مجلس نادیده بگیرند؛ تمکین مردم، به تبلیغات پرهیاهو و احساسی که شعور را قربانی شعارهای توخالی می کند، غلط است؛ سیاستی که واقعیات را به حاشیه می راند و حواشی بی اهمیت را اولویت می بخشد، به شدت آلوده و مسموم است. مسائلی که سوءتفاهمات اجتماعی و اختلافات قومی را گسترش می دهد، به زیان همه است. استمرار آثار سوء سلطه احزاب و باندهای سیاسی مسئولیت گریز و حامیان مالی ناشناس بر عملکرد نمایندگان، خطرناک است؛ چون اراده و استقلال فکری آنها را سلب می کند و به ورطه انواع مفاسد سوق می دهد و خواسته آنها را جایگزین رسالت ملی و مأموریت سازمانی نمایندگان می کند. کسانی که تحریکات دشمنان تاریخی مملکت را جایگزین آرمان های انقلاب و منویات امام خامنه ای می کنند، وقتی وارد مجلس شدند، تأمین نیازهای عمومی و واقعی کشور را نادیده می گیرند و برای ارضای بیگانگان، هر ظلمی را بر ملت خود روا می دارند. فارس: نسل جوانی که بسیار کمتر از نسل اول انقلاب تجربه دارد، احتمالا نمی تواند به تنهایی با همه این معضلات درگیر شود. رامین: این نسل تنها نیست. تجربه چهل سال آزمون و خطا و افت و خیزهای پیشکسوتان، گنجینه ای از دانش بی بدیل است. نسل جدید وارث تمام توفیقات پیشینیان هم هست. توفیقاتی که برای هر نسلی افتخارآفرین است. نسل جدید با افول شدید اقتدار ابرجنایتکاران جهان مواجه است. دشمنان غدّاری که پر و بالشان ریخته و از خروس جنگی های سابق به خروس های بیمار و علیل فعلی تبدیل شده اند. *حدود وظایف نماینده ها توسط رسانه ها تشریح شود فارس: یکی از جدی ترین مشکلات نمایندگان، بخصوص در شهرستان ها، توقعات محلی و شخصی موکلین از آنهاست، چه باید کرد؟ رامین: برای جلوگیری از هجوم انتظارات شخصی موکلین و توقعات محلی (حوزه انتخابیه) از منتخبین خود، باید از طریق رسانه ها، روشنگری گسترده ای در افکار عمومی انجام گیرد. تا حدود وظایف و اختیارات هر نماینده مجلس شورای اسلامی تبیین و تشریح شود و تفاوت وظائف نمایندگان مجلس با اعضای شورای اسلامی شهر تبیین گردد. فارس: به نظر شما چه نوع روشنگری هم لازم و هم مفیدتر است؟ رامین: باید رسانه ها، اصول مبتلابه قانون اساسی را با شیوه های متنوع به مردم آموزش بدهند. این همه جداول نشریات و مسابقات رادیو تلویزیونی با موضوعات سطحی و سئوالات بی خاصیت یا حداقل، کم خاصیت تولید و منتشر می شود؛ چرا افزایش اطلاعات عمومی مخاطبان را در زمینه قانون اساسی هدف گذاری نمی کنند؟ فارس: در موضوع انتخاب نمایندگان چه شناختی اولویت دارد؟ رامین: مردم باید بدانند که در حقیقت، ارتباط جامعه و حکومت از طریق چهار نوع نمایندگی متقابل تأمین و هدایت می شود. اول، نماینده دولت برای هر استان و شهر و روستا؛ یعنی استاندار، فرماندار، بخشدار و...، دوم، نماینده هر شهر و روستا، برای اداره امور همان شهر و روستا؛ یعنی نمایندگان شورای اسلامی شهر و روستا، سوم، نماینده هر شهر و روستا، برای اداره امور مملکت؛ یعنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چهارم، نمایندگان ولی فقیه (مانند ائمه جمعه) که صرفاً نقش نظارت و هدایت امور عامه را به عهده دارند... فارس: در این مورد، غیر از عدم شناخت عامه مردم از تفکیک حدود مسئولیت این چهار نوع نمایندگی، مشکل دیگری هم وجود دارد، یعنی دخالت این نمایندگی ها در حوزه مأموریت همدیگر... رامین: بله؛ نکته مهم در عملکرد این چهارگونه نمایندگی متقابل مردم و حاکمیت، تعامل مثبت و هماهنگی این چهار نوع نماینده با هم است که البته نباید منجر به تداخل مأموریت های هریک از آنها بشود... *نامزدهای تائید صلاحیت شده مجلس در آزمون سراسری میزان شناخت خود از اسناد بالادستی شرکت کنند فارس: خوب حالا مشخصاً طرح پیشنهادی شما برای شناخت و شناساندن کاندیدای کارآمد به مردم چیست که بعد مردم بتوانند بر آن اساس داوطلب اصلح را تشخیص داده و انتخاب کنند؟ رامین: به نظر بنده، باید تمام داوطلبان نمایندگی مجلس، بعد از تأیید صلاحیت عمومی توسط شورای نگهبان، برای تأیید و معرفی نهایی به مردم، در یک آزمون سراسری نسبت به تعیین میزان شناخت خود از قوانین جاری و اسناد بالادستی نظام و راهکارهای اصلاحی خود شرکت کنند. فارس: چه کسی باید این آزمون را برگزار کند؟ رامین: البته اجرای این طرح، نیاز به قانون مصوب مجلس دارد، تا با نظارت شورای نگهبان و با همکاری یک کمیسیون مشترک وزارت علوم و حوزه های علمیه، توسط وزارت کشور، انجام گیرد؛ لیکن تا آن روز، حداقل برای همین انتخابات پیش رو، جریان های سیاسی معتقد به ارتقاء جایگاه نمایندگی و کارآمدی مجلس، می توانند یک پیش طرح را اجرایی کنند. فارس: مشخصات پیش طرح شما چیست؟ رامین: گروه ها و تشکل های سیاسی که می خواهند، با ارائه لیست های پیشنهادی خود، جلب آراء مردم بکنند، از همین الان به داوطلبان مورد نظرشان بگویند که خود را آماده امتحان و رقابت با یکدیگر، بعد از تأیید صلاحیت عمومی توسط شورای نگهبان، بکنند. این تشکل ها و مجموعه های سیاسی مورد بحث، باید از همین حالا، جلساتی، مثلاً هفتگی، برای انتقال تجربیات با حضور پیشکسوتان مجلس و مدیران اجرایی پیشین، که مورد وثوق خودشان باشند، به منظور آموزش داوطلبان جدید برگزار کنند؛ تا داوطلبان در ابعاد مختلف از نظر استادان و پیشکسوتان مورد آموزش و ارزیابی قرار گیرند. فارس: خوب این مجموعه ها از کدام جریان سیاسی باید این کار را بکنند؟ رامین: هر جریانی که معتقد به دانایی و کارآمدی نمایندگان برای مجلسی توانا و مقتدر و مستقل باشد، می تواند نیروهای مورد نظر خودش را آموزش بدهد؛ البته جریان هایی که غالباً به دنبال گزینش افرادی ناآگاه و مطیع سران حزب و باند سیاسی خود باشند، از آموزش های ضروری و آمادگی علمی و تخصصی افراد مورد نظرشان طفره خواهند رفت، تا برگزیدگان مردم، مستقل از اراده حزب و باند آنها عمل نکنند. فارس: چه نوع آمادگی علمی باید به کاندیداها منتقل شود؟ و چگونه؟ رامین: همان 10 یا 12موردی که در سئوالات پیشین شما پاسخ دادم و نیز هر نوع آگاهی و توانایی که باید قانونگذار و ناظر بر امور مملکت اسلامی داشته باشد. فارس: چگونه باید در این مدت چند ماه باقیمانده تا انتخابات، این کار انجام گیرد؟ رامین: یکی برگزاری کلاسهای هفتگی آموزش قانون اساسی و قوانین جاری و اسناد بالادستی و شناخت اولویت ها و ضرورت ها و ظرفیت های ملی و شناخت معارف اسلامی، مانند نامه امام علی (ع) به مالک اشتر برای داوطلبان است. دیگری تهیه جزوات و کتب مفید در باره امور ضروری، مانند شناخت نیازها و ظرفیتهای ملی و نیز دشمن شناسی و راهکارهای مبارزه با دشمنان خارجی و عوامل داخلی آنها، برای مطالعه و آمادگی داوطلبان بمنظور تشخیص و خنثی سازی موانع فراروی پیشرفت و عدالت در کشور. و سوم، برگزاری کارگروههای نقد تخصصی قوانین جاری در حوزه های مختلف برای داوطلبان، همراه با امتحان شفاهی یا کتبی یا هردو در جهت اصلاح و تکمیل قوانین جاری. فارس: با توجه به کثرت داوطلبان و ظرفیت اندک کرسی های نمایندگی، چگونه باید داوطلبانی را که ممکن است از این رقابت علمی باز بمانند، به شرکت در این دوره های آموزشی تشویق و ترغیب کرد؟ رامین: این یک نکته مهم انگیزشی است؛ به نظر بنده، از میان شرکت کنندگان دانا و توانا در کلاس ها و کارگروه ها و امتحانات مربوطه که در نهایت از ورود به لیست نهایی باز می مانند، می توان به عنوان مشاوران منتخبان مجلس بهره گیری کرد و می توان از آنها برای مسئولیت های دیگر نظام در آینده از سوی همان جریان شایسته و لایق سیاسی استفاده کرد. فارس: ممکن است، فردی از نظر علمی، آمادگی کامل داشته باشد، اما ضرورت های دیگر، از جمله تقوای سیاسی و فضائل اخلاقی و غیره را نداشته باشد؛ در آن صورت چه باید کرد؟ رامین: اولاً یک جریان صالح سیاسی در نظام اسلامی، باید مختصات بدیهی از نظر اخلاقی و اصالت های خانوادگی و تقوای سیاسی را برای داوطلبان مورد نظر خودش در نظر بگیرد و ثانیاً در شناسایی هویت عقیدتی-سیاسی داوطلبان، از ائمه جماعات و هئیت امنای مساجد کمک بگیرد. این کار ورود نخبگان مساجد به عرصه حکومت و منتخبان ملت را تسهیل می کند و بستری می شود تا در آینده، نقش مساجد در مدیریت کشور برجسته تر شود. فارس: پرسش مهم، در مورد استادان این کلاس ها و کارگروه هاست؟ رامین: نظام اسلامی ما، یک نظام نخبگانی است که همه کارگزارانش توسط دانشگاه و حوزه تربیت می شوند؛ تجربه چهل ساله نشان می دهد که در این زمینه، دانشگاه ها و حوزه ها در تربیت نیروی کارآمد برای اداره مملکت اسلامی، کم کاری و عقب ماندگی زیادی دارند؛ از طرفی ما حزب سیاسی مسئولیت پذیر که بتواند کم کاری حوزه ها و دانشگاه ها را در تربیت نیروی دانا و توانا جبران کند، نداریم؛ بنابراین باید با کمک چنین طرحی، بخشی از نیروهای انسانی مهیا و کارآزموده، اما بلااستفاده خودمان را مورد بهره برداری قرار دهیم. به نظر اینجانب، پیگیری این طرح، می تواند، روحیات فشل و بی انگیزه زیادی را برای رشد و پیشرفت کشور و تعالی نظام، با نشاط انقلابی و احساس مسئولیت ملی فعال سازی کند. فارس: چه افرادی را به عنوان استاد برای تحقق این آموزش ها در نظر دارید؟ رامین: کلیه نمایندگان فعلی که مجدداً داوطلب بوده و مورد وثوق هستند، می توانند هم به عنوان استاد مورد استفاده قرار گیرند و هم مانند بقیه در امتحانات شرکت کنند. همچنین نمایندگان ادوار مجلس، مدیران ارشد در دولت های قبل، مانند معاونین و مشاورین رؤسای جمهور، وزراء، معاونین، مدیران کل، استانداران و... و استادان متعهد حوزه و دانشگاه می توانند به عنوان استاد و صاحب نظر و کارشناس در آماده سازی داوطلبان مفید و مؤثر باشند. *باید تلاش کنیم تا دوباره مجلس شورای اسلامی، عصاره فضائل ملت شده و در رأس امور قرار بگیرد فارس: چه جریان هایی را شما برای اجرای طرح خود فراخوان می کنید؟ رامین: بدیهی است که منظور من، افراد ولایی، حزب اللهی و انقلابی هستند؛ اما چه اشکالی دارد که همه جریان های سیاسی درون نظام، آمادگی علمی و کارآمدی نیروهای مورد نظر خودشان را برای پیشرفت کشورشان و سعادت و رفاه ملت شان بالا ببرند؛ این یک رقابت ملی برای تحقق پیشرفت و عدالت در کشور و رشد عقلانیت و علمیت و اخلاق و هر فضیلت در جامعه است؛ ما باید همگی تلاش کنیم تا دوباره مجلس شورای اسلامی، عصاره فضائل ملت بشود و در رأس امور قرار بگیرد... فارس: پیش بینی شما چیست؟ در این دوره آزمایشی و قبل از مصوبه قانونی، چند درصد از طرح شما قابل اجراست و چه گروه های سیاسی از آن استقبال می کنند؟ رامین: خیلی اهل پیش بینی و پیش گویی نیستم؛ اما هر گروه سیاسی باهوشی می تواند از چنین طرحی استقبال کند و به جلب اعتماد مردم بپردازد؛ از طرف دیگر، هر چقدر از این پیشنهادات که در این دوره میسر باشد و در ارتقاء سطح نخبگی نمایندگان آینده مجلس سریع تر عملیاتی شود، مغتنم خواهد بود. فارس: آیا تابحال طرح خودتان را با گروه های انقلابی مطرح کرده اید؟ استقبال آنها چگونه بوده است؟ رامین: پاسخ شما را این طور بدهم که تمام جریان های همسو و انقلابی می توانند در امر نخبه پروری مشارکت کنند، تا مجلسی دانا، توانا و مهیا پدید آید. فارس: آیا تابحال با هیچ رسانه ای ایده و پیشنهاد خودتان را مطرح کرده اید؟ رامین: فراخوان سیاسیون برای پیگیری این طرح، توسط خبرگزاری فارس، اتفاق می افتد و از خداوند متعال درخواست می کنم که برای مملکت اسلامی ما با برکت باشد. فارس: مشخصاً چه انتظاری از پیگیری این طرح دارید؟ و آینده آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ رامین: ما در آستانه پیگیری گام دوم انقلاب اسلامی هستیم، باید با طرح ها و اندیشه های نو به استقبال آینده برویم. در همین راستا، اجرایی کردن این ایده، فضای روانی بسیار مثبتی در مردم، کاندیداها و نخبگان انقلابی و تشکل های سیاسی ایجاد می کند و فارغ از میزان توفیق در تحقق اولیه آن، چون یک ایده ای نو و جذاب است که تابحال در هیچ کجای جهان مطرح و اجرا نشده، هر گروهی که پرچمدار ارائه و اجرای آن بشود، هم یک الگو برای دیگران می سازد، هم اعتماد عمومی را جلب می کند، هم در دوره یازدهم مجلس می تواند با یک مصوبه قانونی، مأموریت شورای نگهبان را در امر تشخیص صلاحیت کاندیداها گسترش دهد. فارس: گسترش امر تشخیص صلاحیت های کاندیداها یعنی چه؟ رامین: همان طوری که شورای نگهبان با کمک چهار نهاد (قوه قضائیه-نیروی انتظامی-اداره ثبت و احوال-وزارت اطلاعات)، صلاحیت عمومی داوطلبان را تأیید می کند؛ به نحو دیگری هم می تواند با کمک دو نهاد علمی وزارت علوم و جامعه مدرسین حوزه علمیه، صلاحیت و کارآمدی علمی داوطلبان را نیز تأیید کند؛ وزارت کشور نیز در برگزاری آزمون سراسری سنجش میزان علمی داوطلبان، کمک کند. تمام احزاب و تشکل های سیاسی می توانند در آماده سازی داوطلبان مورد نظر خودشان مشارکت فعال داشته باشند و برترین های نامزدها را به طرفداران خودشان ارائه دهند. فارس: آیا فکر نمی کنید، بدون قانون مصوب، یک نوع هرج و مرج در معیارهای مورد نظر جریانات اتفاق بیفتد و هرکسی ادعایی را مطرح کند؟ رامین: بدون این طرح هم، همیشه هر جریانی شعارهایی را مطرح کرده و می کند؛ لیکن این بار شعار تلفیق تعهد با تخصص بعد از چهل سال جای تفکیک غیرمعقول آن دو ویژگی را خواهد گرفت. البته هرچند در ابتدای کار و در این دوره، هیچ معیار ثابتی برای تشخیص آمادگی همه کاندیداها وجود ندارد و هر گروهی ممکن است با خودداوری اقدام کند، اما بعداً وقتی به صورت مصوبه قانونی مجلس و متحدالشکل توسط شورای نگهبان (و با تلاش احزاب و تشکل ها در آماده سازی داوطلبان)، با کمک دو نهاد علمی (حوزه و دانشگاه)، مدیریت بشود، هم ارتقاء کیفی و کارآمدی مجلس را در پی خواهد داشت و هم الگویی برای سایر کشورها خواهد شد. در ضمن، بعد از تشکیل مجلس یازدهم شورای اسلامی، برای سایر قوا و بخش های مختلف حکومت نیز، می توان ساز و کارهای مشابهی را طراحی کرد تا کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، بر اساس معیارهای پنجگانه عقل و علم و شرع و اخلاق و تجربه چینش و گزینش شوند تا زمینه ساز تمدن نوین اسلامی باشند؛ ان شاءالله.