سایت تحلیلی خبری عصر امروز 17 خرداد 1390 ساعت 17:55 http://asremrooz.ir/vdcj.aetfuqevasfzu.html -------------------------------------------------- عنوان : سکوت بیت امام در خصوص یک ادعا؛ آیا امام هرگز به جمکران نرفته بود -------------------------------------------------- چندی پیش یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه با سایت جماران به شبهه افکنی پیرامون مسجد جمکران پرداخته بود که این ادعا وی با هیچ جوابیه ای از سوی بیت امام خمینی روبرو نشد. متن : به گزارش خبرنگار عصر امروز حجت الاسلام سید محمد رضوي يزدي، عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با سایت جماران با انتقاد از توجه بيش از اندازه به مسجد جمكران ادعا کرد: امام خميني در تمام طول عمر با بركتشان هرگز به مسجد جمكران نرفتند. این عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: با اينكه فضيلت مسجد جمكران تنها به اندازه مسجد محله ماست؛ اما بسياري از مردم كشورمان تحت تأثير تبليغات وسيعي كه در اين زمينه صورت مي گيرد، در سطحي وسيع به زيارت اين مسجد مي روند. اما برخلاف شايعه هاي بي اساس رضوی مبني بر عدم تشرّف بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني(ره) به مسجد مقدس جمكران، اسناد معتبری در زیر آورده شده است که نشانگر توجه ويژه بنیانگذار انقلاب اسلامی و بسیاری از علمای بزرگوار دیگر به اين مكان مبارك می باشد. *** در آغاز پيروزي انقلاب اسلامي، حضرت امام( رضوان الله تعالي عليه) تعدادي از اعضاء جامعه محترم مدرسين را مأمور رسيدگي به وضع مسجد مقدّس جمكران نمودند. اين آقايان پس از بررسي همه جانبه و تبادل نظر با هيأت امناي مسجد، با توجه به اهميت اين مكان مقدس پيشنهاداتي را تهيه و براي تصويب نهايي طي نامه اي در تاريخ ۱۷/۲/۱۳۵۸ به محضر حضرت امام( قدس سره) تقديم كردند. مناسب مي دانيم به دو فراز از نامه اشاره داشته باشيم: - با توجه به اقبال روزافزون مردم به مسجد صاحب الزمان در جمكران، بايد حفاظت و رفاه زائران بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد و طرحهاي جالب و اصلاحي بسيار كامل...به فوريت با رعايت الاهم فالاهم به اجرا درآيد. - با توجه به اينكه مسجد مقدس جمكران يادگاري عظيم از حضرت ولي عصر(ارواحنافداه) بوده و آن سرور امر به ساختن مسجد و توجه شيعيان به آن نموده اند-طبق روايت مرحوم شيخ صدوق(رضوان الله عليه)- بنابراين وقف عام محسوب شده و امر توليت آن با حاكم شرع بوده و اداره آن زير نظر حاكم شرع با هيأتي از عدول مؤمنين و ثقات مطلع امين و علاقه مند به آن جناب(ع) بايد باشد و كليه اموال و عوايد حاصله بايد با حفظ مصالح مسجد دقيقا صرف عمران و توسعه و رفع نيازمنديهاي آن مكان شود... امضاء كنندگان گزارش مذكور علاوه بر هيأت امناي مسجد، بزرگاني از حوزه شامل حضرات آيات: محمد محمدي گيلاني- حسين راستي كاشاني، علي مشكيني ، محمد يزدي و يك امضاي ناخوانا مي باشند. حضرت امام در ذيل اين گزارش چنين مرقوم فرمودند: بسمه تعالي آنچه را حضرات آقايان مدرسين تصويب كرده اند، مورد تأييد اينجانب مي باشد. روح الله الموسوي الخميني صحيفه امام، جلد ۷، صفحه ۱۹۵ *** يكي از چهره هاي خوشنام و خدمتگزار به ساحت مقدس حضرت وليعصر(عج) نقل مي كند: حضرت امام (ره) دو مرتبه پس از پيروزي انقلاب و قبل از رفتن به تهران، به مسجد مقدس جمكران مشرّف شدند و در يكي از تشرّفات با چند نفر كه از طرف مسجد به حضورشان رسيديم، هديه اي به عنوان تبرّك مرحمت فرموند. *** برادر فاضل و متعهّد حضرت حجت الاسلام محمودي نقل مي كرد: در اوايل انقلاب كه حضرت امام هنوز در قم مستقر بودند، پدرم به قصد زيارت ايشان به قم مشرّف شد. با هم به مكان استقرار امام رفتيم ولي به خاطر كثرت جمعيت و ازدحام زياد توفيق شرفيابي به محضرشان را پيدا نكرديم، پدرم كه دلشكسته بود به من گفت: براي جبران اين خسارت حتما بايد جمكران برويم. با هم به جمكران مشرّف شديم، پدرم براي تجديد وضو رفت، من نزديك درب ورودي مسجد در انتظار او بودم، ناگهان اتومبيلي را مشاهده كردم كه آنجا توقف كرده، درباره آن سوال كردم پاسخ دادند: اتومبيل حضرت امام خميني (ره) است. ايشان براي نماز به مسجد رفته بودند؛ در اين اثنا پدرم آمد، جريان را كه فهميد گفت: همين جا بايستيم تا حضرت امام را زيارت كنيم. طولي نكشيد كه ايشان از مسجد بيرون آمدند. پدرم و من دست ايشان را بوسيديم، امام حركت كردند و پدرم با خوشحالي تمام براي اداي نماز به مسجد رفت. *** حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاى شيخ على اصغر احمدى خمينى فرمودند: اينجانب از زمانى كه وارد حوزه علميه قم شدم، روزهاى جمعه به مسجد جمكران مى آمدم و نمازهاى اين مسجد را انجام مى دادم و مى ديدم زوار بسيار در اين مسجد مى آمدند و طلب حاجت مى كردند، حتى در اوائل هم يك روز اهالى جمكران از امام خمينى (رحمه الله) دعوت كردند و ايشان هم قبول كردند و من هم با آقايان ديگر در خدمتشان به جمكران رفتيم و در آن مسجد مقدّس نماز بجا آوردند، اميد است مؤمنين اين مكان را بيشتر مورد توجه قرار دهند. از طرفی بزرگان بسیاری مسجد جمکران را مقصد مناجات با معبود خویش انتخاب می کردند و ساعت ها در آن جا به عبادت می پرداختند. چرا باید با اینگونه حرف ها و ادعاهای واهی ذهن مردم را نسبت به این مسجد مقدس مخدوش کنیم و در این راه از امام راحل مایه بگیریم؟ در زیر نظرات بعضی از بزرگان راجع به مسجد جمکران به عنوان نمونه آورده می شود: * حضرت آيت الله فاضل لنکرانی(رحمه الله علیه) حضرت آيت الله فاضل فرمودند (مرحوم والد به مسجد جمكران خيلى معتقد بود) فرمودند: من قبل از آمدن آيت الله بروجردى به قم خواب ديدم كه در مسجد جمكران هستم . آن موقع مسجد جمكران يك حياطى داشت و در وسط آن حياط يك انبارى بود كه سقف آن يك متر مرتفع تر از حياط مسجد بود، روى همين سقف آب انبار، منبرى گذاشته اند و شيخ طوسى رحمه الله عليه روى آن نشسته و تمام روى آن سقف و كف حياط مملو از طلبه است . پدرم فرمود: تعبيرم از اين خواب اين بود كه شخصيتى به قم خواهد آمد و طلاب گرد او جمع خواهند شد و حوزه رونق خواهد گرفت ، طولى نكشيد كه آيت الله بروجردى به قم آمدند. اين كه چرا شيخ طوسى را خواب ديده و آن هم مسجد جمكران ؟ تعبير آن بعدها مشخص شد، زيرا مرحوم آيت الله بروجردى به شيخ طوسى و آثار او بسيار اهميت مى داد، وقتى عبارات شيخ را از كتاب خلاف يا مبسوط مى خواند مثل اين كه روايتى از امام معصوم (ع ) دارد مى خواند با احترام و دقت در جزئيات كلمات آن همانند كلمات معصومين (ع )، مسجد جمكران هم شايد كاشف از اين باشد كه اصل آمدن ايشان به قم و رسيدن به مقام مرجعيت مطلقه با عنايت امام زمان (ع ) بوده است . يك قربانى به مسجد جمكران بفرستيد حضرت آيت الله آقاى فاضل لنكرانى فرمودند: هر وقت براى حضرت آيت الله العظمى آقاى بروجردى مشكلى پيش مى آمد مرحوم پدرم كه خود از عاشقان امام زمان و علاقه زيادى به مسجد مقدس جمكران داشت به محضر آقا عرض مى كردند يك قربانى براى مسجد جمكران بفرستيد تا رفع مشكل شود. حضرت آيت الله فاضل فرمودند: در دوران طلبگى من خيلى به مسجد جمكران مى رفتم ، شايد بيشتر از پانصد مرتبه باشد و كرامات زياد در اين مسجد مقدس جمكران ديده و شنيده ام. * آیت الله مکارم شیرازی مسجد جمكران مطابق روايت موجود به فرمان حضرت مهدى مولانا صاحب العصر و زمان براى هدف بزرگى در اين منطقه خاص از شهر تاريخى، مذهبى قم ساخته شده و حسن بن مثله جمكرانى كه مردى پاكدل و پاك سرشت بود، در بيدارى (و نه در خواب ) اين دستور را دريافت كرده و با تشريفات خاصى اين مسجد را بنا نمود. به همين دليل هر كس در فضاى ملكوتى آن قرار مى گيرد احساس روحانيتى عجيب و جاذبه معنوى فوق العاده مى كند. اين جاذبه نيرومند معنوى به اضافه قضاء حوائج و حل مشكلات فراوانى كه مردم از عبادت در آن و توسل به حضرت مهدى ارواحنا فداه ديده اند، سبب شده كه روز به روز بر شكوه دامنه آن افزوده شود و خيل مشتاقان مختلف به سوى آن بشتابند و از اين چشمه كوثر و منبع خير و بركت هر كدام به مقدار استعداد خود بهره گيرند. علماى بزرگ همواره براى مسجد احترام خاصى قائل بوده اند و در آن راز و نياز فراوان داشته اند و هم اكنون نيز مورد توجه علما و فضلا و مراجع بزرگ است . * آیت الله بهجت(رحمه الله علیه) آیت الله بهجت نیز مهر این مسجد را بر دل داشت و تا بدانجا این مسجد را ارج و قرب می نهاد که گفته بود" مسجد جمکران مستغنی از معرفی است ، اگر کسی بگوید رفتم به این مسجد و چیزی در آنجا ندیدم، به حسب ظاهر باید گفت از روی اعتقاد صحیح نرفته است یا برای امتحان رفته یا همین طوری رفته است" هم زمان با انتشار این گفتگو وهن انگیز در سایت جماران رسانه های فتنه با سو استفاده از انتشار این مطلب به فرفکنی علیه مسجد مقدس جمکران پرداختند. سایت جماران که تحت نظر موسوی بجنوردی و سید حسن خمینی ادراه می شود درصدد است با استفاده از تریبونی که به نام حضرن اما بوجود اورده اند حرف و دیدگاه های شاذ خود را مطرح کنند. این عده خود را مفسر اندیشه های امام(ره) می دانند و به استناد ارتباط خویشاوندی با امام خود را تنها مرجع تفسیر و تأویل اندیشه های امام(ره) معرفی می کنند